09-05-17

Bestuurder semi-autonome wagen reageert trager op noodsituatie

In semi-autonome wagens reageren chauffeurs trager op noodsituaties dan bij een manuele besturing. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de Clemson University in de Verenigde Staten, die het gedrag van een vijftigtal chauffeurs van semi-autonome wagens in een simulator analyseerden. Bovendien bleek dat vervolgens sterker wordt gereageerd om de vertraging te compenseren. Manuele chauffeurs reageren volgens de onderzoekers sneller en rustiger op een noodsituatie. De conclusies maken volgens de onderzoekers duidelijk dat chauffeurs moeten aanleren om op een efficiënte manier met semi-autonome wagens om te gaan, zodat de verkeersveiligheid gegarandeerd kan blijven.

“Net zoals andere technologieën, worden ook automatische auto’s verondersteld perfect te functioneren,” benadrukken de onderzoekers David Neyens en Sijun Shen. “Toch zullen incidenten niet kunnen worden uitgesloten. Het is dan ook de vraag wat er gebeurt wanneer dergelijke problemen zich manifesteren. Simulaties tonen alvast dat een aantal knelpunten verder moeten worden bekeken.” David Neyens merkt op dat autonome wagens moeten worden beschouwd als een disruptieve innovatie die tot een fundamentele verandering in de transportsector zal leiden en de potentie heeft om de veiligheid van het autoverkeer gevoelig te verbeteren.

“De verandering in technologie zal echter gepaard gaan met een wijziging in het gedrag,” betoogt professor Neyens. “Wanneer autonome wagens hun intrede hebben gedaan, zullen de chauffeurs zich wellicht wijden aan activiteiten die niet langer aan het autoverkeer zijn gelinkt. Er moet dan ook gewerkt worden aan de ontwikkeling van mechanismen, zoals alarmsignalen, die de veiligheid zullen kunnen garanderen. Ook zal de opleiding van de chauffeur moeten worden aangepast. Het wordt in de toekomst veel minder belangrijk om vlot te kunnen schakelen, maar wel wordt het cruciaal dat hij in staat is op een adequate manier te reageren wanneer het systeem defect raakt of verkeerde beslissingen neemt.”

Ook bij volledig geautomatiseerde wagens zal de chauffeurs volgens Neyens nog altijd een opleiding nodig hebben, maar die vorming zal volgens hem nog weinig gelijken op de theoretische en praktische cursussen die vandaag nog worden gegeven.

Lees Verder

19:00 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: auto |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.