11-05-17

Consument voelt emotionele connectie met merk

Ruim 65 procent van de consumenten voelen een emotionele connectie met een merk of een bedrijf. Bij mannen loopt dat op tot 68 procent, tegenover 64 procent bij vrouwen. Dat is de conclusie van een enquête van het bedrijf Customer Thermometer bij duizend consumenten in de Verenigde Staten. Er wordt aan toegevoegd dat 91 procent van die connecties een positief karakter hebben. Interesse is met een score van 70 procent de meest frequente connectie, maar ook maakt 57 procent gewag van vertrouwen. Bij mannen worden emotionele banden vooral gericht op elektronica (33 procent), terwijl vrouwen vooral wijzen naar mode (12 procent).

“Er moet echter worden vastgesteld dat het belang van de emotionele connectie door de consument met een score van 42 procent relatief laag wordt ingeschat,” stippen de onderzoekers aan. “De meeste consumenten voelen geen echte noodzaak aan een emotionele band, maar toch loont het voor de bedrijven de moeite om aan een positieve connectie met de klant te werken.” Er wordt daarbij ook gewezen naar eerder onderzoek, waaruit is gebleken dat klanten met emotionele connecties bijzonder waardevol zijn. Volledig geconnecteerde klanten zouden gemiddeld 50 procent meer waardevol zijn dan een uiterst tevreden consument. Volledig geconnecteerde klanten zijn bovendien ook minder prijsgevoelig.

Uit het onderzoek bleek verder nog dat 65 procent van de respondenten aangaf een positieve band te hebben opgebouwd omdat het bedrijf heeft laten uitschijnen voor de consument zorg te vragen. Ook bleek een kwart bereid te zijn een meerprijs tot 50 procent te betalen voor een product van een merk dat hen toelaat een positieve impact te hebben. Anderzijds bleek dat 65 procent erkent teleurgesteld te zijn door een politiek standpunt van een onderneming. Ook kon worden vastgesteld dat 62 procent van de respondenten tot een boycot te zijn overgegaan van een merk dat hen politiek had ontgoocheld. Apple, Nike en Nintendo worden het vaakst genoemd als een merk waarmee de consument een affiniteit voelt.

Lees Verder

12:03 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: merk |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.