26-05-17

Geen tolerantie voor misleidende zoekresultaten

De consument toont weinig tolerantie tegenover misleidende zoekresultaten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent SearchDex bij tweeduizend consumenten in de Verenigde Staten. Uit het onderzoek bleek dat 58 procent van de respondenten erkent voor zijn meest recente aankoop op een zoekmachine beroep te hebben gedaan, terwijl 27 procent van het medium gebruik heeft gemaakt om productbesprekingen te kunnen lezen. Ook gaf 32 procent aan zijn online shopping met een zoekopdracht te starten. Wanneer daarbij irrelevante informatie wordt geboden, is die relatie volgens Dave Chaplin, chief executive van SearchDex, al beschadigd.

“Voor merken en retailers die succes willen boeken, is het niet voldoende om in de zoekresultaten te verschijnen, want er moet daarbij voor gezorgd worden dat aan de verwachtingen van de consument wordt beantwoord,” benadrukt Dave Chaplin. “Voor vele consumenten zal een zoekopdracht vaak het eerste contact met een merk of een retailer betekenen. Er moet dan ook gegarandeerd kunnen worden dat een goede impressie wordt gemaakt.” De onderzoekers stelden daarbij vast dat een misleidend zoekresultaat bij 31 procent van de consumenten de bereidheid tot een transactie met het betrokken bedrijf zou doen afnemen.

Een even grote groep zegt te vrezen dat een misleidend antwoord het vermoeden van namaak of vervalsing zou doen rijzen. Daarnaast gaf 27 procent aan dat een misleidend resultaat hen zou aanzetten zich terug te plooien op een vertrouwde website. Uit het onderzoek bleek verder nog dat 39 procent van de ondervraagden zich vooral stoort aan gerichte reclame die de resultaten van de zoekresultaten vergezellen, gevolgd door achterhaalde zoekresultaten (21 procent) en de vaststelling dat het gewenste antwoord niet op de eerste pagina van de zoekresultaten is terug te vinden (18 procent). Daarna volgen trage laadtijden (17 procent) en onduidelijke resultaten (12 procent).

Een op tien consumenten zou zich druk maken wanneer de machine zou antwoorden dat de zoekterm niet bestaat of niet kan worden teruggevonden.

Lees Verder

09:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.