31-05-17

Elk type content kiest eigen online kanaal

Het onderwerp van een artikel heeft een significante impact op de locatie waar lezers de content gaan zoeken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Parse.ly. Daarbij wordt opgemerkt dat bijdragen over lifestyle en entertainment vooral Facebook als herkomst hebben, terwijl voor technologie, sport en economie vooral op de zoekmachine van Google beroep gedaan zou worden. Deze verdeling is volgens de onderzoekers niet zonder belang. Wanneer vooral geweten langs welke kanalen de informatie waarschijnlijk zal stromen, kunnen volgens Parse.ly geïnformeerde beslissingen voor planning en promotie worden gedaan.

Opgemerkt wordt dat de verschillen bijzonder groot kunnen zijn. Bij lifestyle bleek immers 87 procent van de trafieken gelinkt te kunnen worden aan Facebook, terwijl Google slechts aan een score van 7 procent kwam. Bovendien wordt opgemerkt dat 63 procent van de content aan mobiele trafieken kon worden gekoppeld. Ook bij entertainment had Facebook nog een aandeel van 60 procent, met een mobiel consumptieniveau van 56 procent. Verder bleek dat Facebook ook verantwoordelijk was voor 59 procent van de trafieken in educatieve content. Een even groot aandeel had het sociale netwerk in de verslaggeving over de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.

Anderzijds kon worden vastgesteld dat in technologie 61 procent van de trafieken konden worden gekoppeld aan de zoekmachine van Google, gevolgd door sport (50 procent) en zakelijke of financiële content (47 procent). Er wordt aan toegevoegd dat ook vacatures voor 84 procent afhankelijk bleken van Google, maar in het totale contentaanbod bleek deze sector slechts een beperkte aanwezigheid te hebben. Daarnaast werd vastgesteld dat ook Twitter in de categorie sport een aandeel van 10,6 procent vertegenwoordigde. In totaal bleek Facebook een aandeel van 39 procent in de informatiestroom te hebben, tegenover 35 procent voor Google.

Daaruit kunnen volgens de onderzoekers echter geen sluitende conclusies worden getrokken, aangezien het formaat Accelerated Mobile Pages (AMP) in de studie niet was opgenomen.

Lees Verder

14:34 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: content |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.