26-05-17

Ontwikkelingshulp moet oppassen voor dreigende armoedeval

Het voorbije jaar is een recordbedrag van 142,6 miljard dollar in ontwikkelingshulp geïnvesteerd, maar om de wereldwijde armoede te kunnen oplossen, moet er verder worden gedacht dan geld. Dat is de conclusie van een rapport van wetenschappers aan de Stockholm University. De onderzoekers merken daarbij op dat conventionele ontwikkelingsprojecten vaak slechts gemengde resultaten opleveren en in een aantal omstandigheden mogelijk ernstige ecologische en sociale consequenties kunnen hebben die uiteindelijk de armoede nog verder dreigen te versterken. Om die armoedeval te vermijden, moet volgens de onderzoekers soms een alternatieve strategie worden gekozen.

Lees Verder

15:48 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Bendeleven beschouwd als criminele ontspanningsactiviteit

Straatbendes en criminaliteit vormen voor sommige jongeren een deviante ontspanningsactiviteit. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Illinois, gebaseerd op interviews met dertig voormalige leden van straatbendes in de Amerikaanse stad Chicago en andere steden in de omgeving. De praktijken vormen een reactie op de behoefte van jongeren aan opwinding, verbondenheid en sociale steun. Sommige respondenten bleken het geweld en de criminaliteit te vergelijken met een drugsverslaving, waardoor hun afhankelijkheid van het bendeleven verder toenam.

Lees Verder

14:47 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Werken buiten kantooruren hoeft gezinsleven niet te schaden

Arbeid buiten de kantooruren hoeft voor het gezin niet noodzakelijk schadelijk te zijn. Ouders die tijdens de avond of het weekend werken, krijgen immers meer opportuniteiten om zelf voor hun kinderen te zorgen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Utrecht Universiteit. Bij vaders en moeders kunnen echter verschillende vaststellingen worden gedaan. Daarbij wordt volgens de onderzoekers echter ook gewezen op de impact van de kinderopvang. Volgens het rapport heeft de relatie tussen de ouders en het personeel van de kinderopvang een belangrijke impact op het welzijn van de kinderen.

Lees Verder

13:46 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

In gezelschap worden nieuwsverhalen minder goed gecontroleerd

In het gezelschap van anderen is het individu minder snel geneigd om het waarheidsgehalte van een nieuwsverhaal te controleren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Columbia University. Het fenomeen gaat volgens de onderzoekers ook op voor een onrechtstreeks gezelschap zoals sociale media. De consumenten gaven geen concrete motivatie voor hun gedrag, maar er kunnen volgens de onderzoekers een aantal verklaringen worden geboden. Onder meer wordt opgemerkt dat het individu minder snel geneigd is om tegen sociale normen in te gaan, maar mogelijk ook omdat men in het gezelschap van anderen minder inspanning in een taak wil investeren.

Lees Verder

12:45 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Adverteerders moeten zich hoeden voor ongepaste externe content

Wanneer reclame naast ongepaste content wordt getoond, dreigt het merk voor de negatieve percepties evenveel blaam te krijgen dan de website of het reclamenetwerk. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Broadband Genie en OnePoll bij tweeduizend consumenten in Groot-Brittannië. Uit het onderzoek bleek dat 70 procent van de ondervraagden expliciete seksuele content ongepast vindt om naast een reclame te verschijnen, gevolgd door racisme (69 procent), geweld (66 procent) en extremisme (65 procent). Driekwart van de ondervraagden zei niet langer producten te zullen kopen van een bedrijf dat reclames maakt die naast ongepaste content verschijnt.

Lees Verder

11:45 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Amerikaanse consument tevreden over grote nationale bedrijven

In de Verenigde Staten tonen de consumenten zich positiever over de prestaties van de grote merken dan het jaar voordien. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent KPMG Nunwood bij meer dan 7.500 Amerikaanse consumenten over meer dan tweehonderdvijftig Amerikaanse merken. Opgemerkt wordt dat de positieve evaluatie van de Amerikaanse consument ruimschoots een verdubbeling heeft gekend tegenover vorig jaar. Gemiddeld kregen de honderd grootste merken een waarderingscijfer van 77,5 procent. Helemaal bovenaan staat de financiële dienstverlener United Services Automobile Association (USAA), gevolgd door Disney, Intercontinental Hotels & Resorts en Amazon.

Lees Verder

10:44 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Geen tolerantie voor misleidende zoekresultaten

De consument toont weinig tolerantie tegenover misleidende zoekresultaten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent SearchDex bij tweeduizend consumenten in de Verenigde Staten. Uit het onderzoek bleek dat 58 procent van de respondenten erkent voor zijn meest recente aankoop op een zoekmachine beroep te hebben gedaan, terwijl 27 procent van het medium gebruik heeft gemaakt om productbesprekingen te kunnen lezen. Ook gaf 32 procent aan zijn online shopping met een zoekopdracht te starten. Wanneer daarbij irrelevante informatie wordt geboden, is die relatie volgens Dave Chaplin, chief executive van SearchDex, al beschadigd.

“Voor merken en retailers die succes willen boeken, is het niet voldoende om in de zoekresultaten te verschijnen, want er moet daarbij voor gezorgd worden dat aan de verwachtingen van de consument wordt beantwoord,” benadrukt Dave Chaplin. “Voor vele consumenten zal een zoekopdracht vaak het eerste contact met een merk of een retailer betekenen. Er moet dan ook gegarandeerd kunnen worden dat een goede impressie wordt gemaakt.” De onderzoekers stelden daarbij vast dat een misleidend zoekresultaat bij 31 procent van de consumenten de bereidheid tot een transactie met het betrokken bedrijf zou doen afnemen.

Een even grote groep zegt te vrezen dat een misleidend antwoord het vermoeden van namaak of vervalsing zou doen rijzen. Daarnaast gaf 27 procent aan dat een misleidend resultaat hen zou aanzetten zich terug te plooien op een vertrouwde website. Uit het onderzoek bleek verder nog dat 39 procent van de ondervraagden zich vooral stoort aan gerichte reclame die de resultaten van de zoekresultaten vergezellen, gevolgd door achterhaalde zoekresultaten (21 procent) en de vaststelling dat het gewenste antwoord niet op de eerste pagina van de zoekresultaten is terug te vinden (18 procent). Daarna volgen trage laadtijden (17 procent) en onduidelijke resultaten (12 procent).

Een op tien consumenten zou zich druk maken wanneer de machine zou antwoorden dat de zoekterm niet bestaat of niet kan worden teruggevonden.

Lees Verder

09:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende