01-06-17

Verschil tussen interesse en adoptie virtuele realiteit

Het publiek heeft een optimistische visie op de toekomst van virtuele realiteit. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van het bureau Opinium en het betaalbedrijf Worldpay bij zestienduizend consumenten. De onderzoekers kwamen daarbij tot de vaststelling dat op dit ogenblik weliswaar slechts in beperkte mate op virtuele realiteit beroep wordt gedaan, maar toch geeft 55 procent van de respondenten aan te verwachten dat de technologie uiteindelijk even populair zal worden als smartphones. Voorlopig wordt een bredere doorbraak van de technologie volgens de ondervraagden nog door een aantal belemmeringen afgeremd.

De onderzoekers stelden onder meer vast dat 85 procent van de ondervraagden voor virtuele realiteit vooral een toepassing zien in de toeristische sector, gevolgd door musea en galerijen (84 procent), onderwijs en training (84 procent), design (83 procent) en live entertainment (79 procent). De top tien van de potentiële toepassingen bestaat verder uit sport (77 procent), navigatie (75 procent), retail en shopping (74 procent), zakelijke toepassingen (70 procent) en meditatie (69 procent). Gaming, dat op dit ogenblik als een belangrijk toepassingsgebied van virtuele realiteit wordt beschouwd, eindigt pas op een elfde plaats met een score van 63 procent.

Wanneer gevraagd wordt naar redenen die de consument tot nu toe beletten van virtuele realiteit gebruik te maken, blijkt vooral aangevoerd te worden dat men nog geen opportuniteit heeft gehad om op de technologie beroep te doen (43 procent). Ook zegt 34 procent nog geen toepassing van virtuele realiteit nodig te hebben gehad, terwijl 30 procent aangeeft niet in te zien op welke manier de technologie de consument in het dagelijks leven zou kunnen helpen. Daarnaast geeft 24 procent aan dat de kosten van de technologie te loog hebben, terwijl 10 procent getuigt te wachten tot een gratis versie kan worden verkregen. Tevens bleek dat 44 procent zich zorgen maakt over veiligheid.

Anderzijds werd vastsgesteld dat vele consumenten verwachten dat virtuele realiteit hen vooral in staat zal stellen om vanuit de comfortabele thuisomgeving toch producten in de winkel - zoals kleding - te kunnen uitproberen.

Lees Verder

11:30 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: virtuele realiteit |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.