05-06-17

Grappen ten koste van klanten kunnen bedrijven veel kosten

Bedrijven doen vaak heel wat inspanningen om op sociale media activiteiten uit te bouwen, maar niet zelden worden die pogingen door het publiek op gemengde reacties ontvangen. Vaak blijkt meer kritiek dan waardering. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Sprout Social bij een duizendtal Amerikaanse consumenten. Vastgesteld werd dat 83 procent van de klanten het gebruik van videoclips zou toejuichen. De bedrijven krijgen ook appreciatie wanneer van sociale media gebruik gemaakt wordt om op de vragen van klanten te reageren. Waarnemers merken echter op dat uit het onderzoek vooral blijkt dat met het gebruik van sociale media best niet wordt overdreven.

“Vooral wanneer de onderneming zich vrolijk maakt ten koste van de consumenten, dreigt men met zware consequenties rekening te moeten houden,” benadrukt Sprout Social. “Er kon immers worden vastgesteld dat 88 procent van de respondenten op dergelijke initiatieven negatief zou reageren. Maar er mag ook zware tegenwind worden verwacht wanneer de onderneming zich aan politieke uitspraken zou wagen (71 procent) of tot het gebruik van slang zou overgaan (69 procent). Bovendien blijkt 67 procent van de consument weinig waarderend te reageren wanneer de onderneming zich vrolijk zou maken over zijn concurrenten.

De meest positieve reacties mag de onderneming verwachten wanneer op sociale media beroep wordt gedaan om vragen van het publiek te beantwoorden. Uit het onderzoek bleek dat 17 procent van de respondenten het gebruik van sociale media voor een dergelijke interactie met consumenten en andere belanghebbenden zou waarderen. Een even grote groep zou goedkeurend reageren op het gebruik van videoclips. Een meerderheid zou ook positief reageren wanneer sociale media zouden worden ingeschakeld om aan conversaties deel te nemen (68 procent) of visies te geven over actuele gebeurtenissen (66 procent). Het gebruik van beeldanimatie zou nog de steun van 58 procent genieten.

Lees Verder

15:15 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.