06-06-17

Google blijft meest waardevolle merk ter wereld

Google blijft met een bedrag van ruim 245,6 miljard dollar het meest waardevolle merk van de wereld. Dat blijkt uit een rapport van WPP Group en Kantar Millward Brown. In de rangschikking wordt Google gevolgd door Apple (234,7 miljard dollar) en Microsoft (143,2 miljard dollar), die eveneens hun plaats van vorig jaar kunnen vasthouden. De merkwaarde van Google heeft het voorbije jaar nog een groei gekend van 7 procent. Bij Apple en Microsoft is er sprake van een respectievelijke toename van 3 procent en 18 procent. De top vijf wordt verder ingevuld door Amazon (139,3 miljard dollar) en Facebook (129,8 miljard dollar).

De top tien bestaat verder uit AT&T, Visa, Tencent, IBM en McDonald’s. De sterkste groei werd opgetekend door Amazon, dat zijn merkwaarde het voorbij jaar met 41 procent zag toenemen. Het bedrijf won daarmee in de rangschikking ook drie plaatsen, ten koste van AT&T en Visa. Het Chinese Tencent was de enige nieuwkomer in de top tien. Negen van de tien bedrijven hebben een merkwaarde van meer dan 100 miljard dollar. McDonald’s blijft met een waardering van 97,72 miljard dollar net onder die grens. In de top honderd kunnen inmiddels dertien Chinese ondernemingen worden teruggevonden, met onder meer nog Alibaba (14de), China Mobile (17), Baidu (39) en Ping An (61).

Doreen Wang, merkenspecialist bij Kantar Millward Brown, wijst erop dat de top van de ranglijst een dominante aanwezigheid van technologie-bedrijven laat blijken. “Er kan duidelijk gewag worden gemaakt van een tijdperk van internet-giganten die steeds verder uitdeinende ecosystemen creëren,” aldus Wang, die eraan toevoegt dat de technologie ook een grote impact heeft gehad op de verwachtingen van de consument, die verwacht onmiddellijk toegang te krijgen tot producten, diensten, instrumenten en content. Ondanks die dominantie van de technologie, werd de grootste groei opgetekend in de retail, waar op één jaar tijd en waardestijging met 14 procent werd gemeld.

Lees Verder

15:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: merken |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.