07-06-17

Meerderheid retailers vreest voor toekomst fysieke winkel

Een grote groep retailers is van mening dat zijn fysieke winkel over tien jaar niet meer zal bestaan. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent GetApp bij een groep handelaars in de Verenigde Staten. Daarbij gaf 66,1 procent van de respondenten te kennen ermee rekening te houden dat zijn fysieke winkel in de loop van de volgende tien jaar zijn deuren zou sluiten en de activiteiten alleen online zullen worden verder gezet. Voor 22,7 procent is het nakende einde van het fysieke filiaal zelfs heel waarschijnlijk. Daarentegen achtte slechts 16,7 procent het onwaarschijnlijk de deuren op korte termijn te zullen moeten sluiten. Volgens 4,4 procent is een dergelijk scenario extreem onwaarschijnlijk.

“In de Verenigd Staten hebben verscheidene grote ketens - zoals JC Penney, Kmart en Abercrombie & Fitch - al de sluiting van een groot aantal filialen aangekondigd,” stippen de onderzoekers aan. “Tot nu toe zijn al meer dan 3.500 sluitingen aangekondigd. Er wordt dan ook al gesproken van een een retail-apocalyps. Ook belegger Warren Buffett wees recent nog op een verschuiving van het retaillandschap en benadrukte dat de supermarkt zich inmiddels online heeft gevestigd. Hij waarschuwde daarbij ook dat de retailers gedwongen worden om zich aan de groeiende invloed van de ecommerce aan te passen.”

“Het onderzoek toont dat de meeste retailers zich alvast bewust zijn van deze nieuwe modellen en de grote impact die deze ontwikkelingen op hun eigen activiteiten kunnen hebben,” zeggen de onderzoekers nog. Anderzijds moet worden vastgesteld dat 17 procent zich nog geen mening heeft gevormd over de toekomst van hun fysieke winkels. Uit een rapport van consulent ParcelHero bleek dat in Groot-Brittannië over een periode van tachtig jaar meer dan driekwart van de winkels zal verdwijnen. In het midden van de voorbije eeuw telde de Britse retail immers bijna 600.000 winkels, maar tegen eind volgend decennium zouden nog slechts 120.000 adressen overblijven.

Lees Verder

12:20 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.