07-06-17

Slechts minderheid chief executives actief op sociale media

Slechts een minderheid van de chief executives van de grote bedrijven is actief op sociale media. Dat is de conclusie van een onderzoek van Domo en Ceo.com naar het sociale mediagedrag van de chief executives van de vijfhonderd grootste ondernemingen uit de rangschikking van het magazine Fortune. Vastgesteld werd dat slechts 40 procent van de betrokkenen het voorbije jaar actief waren op één van de zes grote sociale netwerken. Linkedin was met een score van 35 procent bij de bedrijfsleiders het meest populaire platform. Slechts 13,8 procent was actief op minstens twee sociale netwerken en amper 3 procent had activiteiten op minstens drie kanalen.

“Hoewel er bij de executives van de grote ondernemingen sinds het begin van dit decennium wel een lichte toename in het gebruik van sociale media kon worden gemeld, was er vorig jaar duidelijk sprake van een stagnatie,” benadrukken de onderzoekers. “Ook het feit dat er bij de grote ondernemingen vorig jaar vijfenzeventig nieuwe chief executives zijn aangetreden, heeft die trend niet kunnen veranderen.” Linkedin kon het voorbije jaar nog wel een groei met 3 procentpunt worden opgetekend. Na Linkedin blijkt Facebook met een score van 8 procent bij de executives het meest populaire sociale netwerk te zijn, maar tegenover het jaar voordien is die groep wel met 3,4 procentpunt ingekrompen.

Er wordt wel benadrukt dat driekwart van de accounts op Facebook tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar inactief bleven. Op de derde plaats staat Twitter met een score van 7,2 procent. Wel wordt opgemerkt dat op meer dan twee op drie accounts het voorbije jaar geregeld activiteit kon worden waargenomen. Twitter blijft daarmee één van de sociale mediakanalen die door executives in werkelijkheid het vaakst wordt gebruikt. Uit het onderzoek bleek verder nog dat Dara Khosrowshahi van Expedia de enige chief executive is met accounts op vijf sociale netwerken. Tim Cook van Apple blijkt op Twitter het grootste aantal volgelingen te hebben.

Vooral executives uit technologie, retail, media en entertainment tonen de grootste sociale netwerkactiviteit.

Lees Verder

13:21 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: executives |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.