15-06-17

Toerisme hoeft virtuele realiteit niet te vrezen

Toerisme hoeft niet te vrezen dat de sector met een grote concurrentie van virtuele realiteit zal worden geconfronteerd. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek van het bedrijf Italy4Real bij een duizendtal consumenten. Uit de studie bleek dat 81 procent van de ondervraagden van mening was dat virtuele realiteit nooit een volwaardig alternatief voor reële reizen zou kunnen worden. Anderzijds werd door 52 procent opgemerkt dat reisagenten mogelijk door artificiële intelligentie zouden kunnen worden vervangen, maar er werd aan toegevoegd dat gidsen en hotelpersoneel altijd een persoonlijk aspect zouden moeten behouden.

“Virtuele realiteit zou een grote impact kunnen op de reisindustrie,” betogen de onderzoekers. “Op dit ogenblik laat de technologie de consument al kennismaken met hotelkamers en vakantieverblijven. Naarmate de mogelijkheden van virtuele realiteit verder gaan, zou ook de impact op de sector nog kunnen worden versterkt. Het is dan ook de vraag of de technologie ooit in staat zal zijn zich als een alternatief voor het reizen op te werpen. Wanneer men met een virtuele bril in een nieuwe omgeving kan stappen, zou het mogelijk overbodig worden om nog langer het vliegtuig, de trein of de auto te nemen. Toch blijkt die kans heel klein.”

Weliswaar zou 46 procent geïnteresseerd zijn om in virtuele realiteit te investeren, maar anderzijds betoogt 90 procent dat de technologie afbreuk zou doen aan de typische genoegens van de traditionele vakantiebeleving. Bovendien gaf 92 procent aan dat virtuele realiteit nooit een volwaardig alternatief voor een fysiek bezoek aan een toeristische bestemming zou kunnen zijn. Onder meer wordt opgemerkt dat het onmogelijk zal zijn om de geuren, de geluiden en de sfeer van de vakantiebestemming met virtuele realiteit op te roepen. Ook zou het genoegen van de lokale voeding en dranken niet kunnen worden gedupliceerd. Tevens wordt gewezen op contacten met de lokale bevolking en nieuwe ontmoetingen.

De ondervraagden wezen wel op een aantal voordelen die virtuele realiteit in het toerisme zou kunnen bieden. Onder meer werd door 77 procent opgemerkt dat virtuele realiteit een goede optie zou kunnen zijn wanneer men fysiek niet in staat zou zijn om te reizen. Tevens wordt opgemerkt dat de technologie toelaat om op elk mogelijk ogenblik naar elke mogelijke bestemming te reizen. Bovendien wordt virtuele realiteit op langere termijn goedkoper gedacht dan een opeenvolging van verplaatsingen.

Lees Verder

16:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: virtuele realiteit |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.