30-06-17

Winkelervaring wordt door muziek gevoelig versterkt

Muziek vormt voor vele consumenten een belangrijk aspect van de winkelervaring. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Mood media bij nagenoeg twaalfhonderd consumenten in de Verenigde Staten. De onderzoekers kwamen immers tot de vaststelling dat 84 procent van de consumenten van mening is dat muziek de kwaliteit van de winkelervaring helpt versterken. Tevens werd vastgesteld dat 81 procent van de ondervraagden van mening is dat muziek voor een betere stemming zorgt, terwijl 70 procent benadrukt dat aangename muziek ook voor een sterker gevoel van verwantschap met het merk kan zorgen.

De onderzoekers stelden verder vast dat muziek ook kan helpen een aantal negatieve aspecten van het winkelen kan helpen verzachten. Opgemerkt wordt dat wachtrijen één van de grootste frustraties vormen waarmee de klant op de winkelvloer kan worden geconfronteerd, maar 77 procent van de ondervraagden geeft toe dat muziek dat tijdverlies minder onaangenaam kan maken. Bij jongere shoppers loopt dat cijfer echter op tot 89 procent. Er kon daarnaast ook worden vastgesteld dat 46 procent van de respondenten toegaf eigenlijk graag de mogelijkheid zou willen hebben om tijdens het shoppen zelf de muziekkeuze in de winkel te kunnen bepalen.

Tevens bleek verder dat consumenten vooral voor een fysieke winkel zouden kiezen omdat ze daardoor de mogelijkheid zouden krijgen de producten aan te raken en uit te proberen (72 procent). Bij de vrouwen loopt dat cijfer verder op tot 77 procent, tegenover 67 procent bij mannen. Daarnaast wordt door 66 procent gewezen op de mogelijkheid om de koopwaar onmiddellijk mee naar huis te kunnen nemen. Ook benadrukte 48 procent in de winkel te kunnen rondlopen en nieuwe producten te kunnen ontdekken en uitproberen. Atmosfeer en beleving wordt door 17 procent van de shoppers als keuze voor een fysieke winkel naar voor geschoven, maar bij jongeren tussen achttien en vierentwintig jaar loopt dat op tot 33 procent.

Lees Verder

09:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: muziek |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.