03-07-17

Beleving cruciaal voor delen van persoonlijke gegevens

Beleving bepaalt de mate waarin de consument bereid is om persoonlijke gegevens te delen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent RichRelevance bij meer dan drieduizend consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Vastgesteld werd dat 81 procent van de Europese ondervraagden erkent bereid te zijn om in ruil voor ervaringen persoonlijke gegevens te delen, maar in de Verenigde Staten valt dat cijfer terug tot 63 procent. De grootste openheid voor nieuwe technologieën kon worden opgetekend in Frankrijk, gevolgd door Groot-Brittannië en Duitsland.

“Retailers worden wereldwijd geconfronteerd met dalende verkopen en winkelsluitingen en de sector probeert dan ook van digitale technologieën gebruik te maken om nieuwe modellen te ontwikkelen,” benadrukken de onderzoekers. “Technologieën kunnen veel mogelijkheden bieden, maar anderzijds moet worden vermeden dat de consumenten worden afgeschrikt.” Uit de studie bleek volgens RichRelevance alvast dat Europese consumenten zich met de nieuwe technologieën comfortabeler voelen dan hun Amerikaanse collega’s. Bovendien kon worden vastgesteld dat niet alle nieuwe technologieën op een grote bijval van de consumenten kunnen rekenen.

Onder meer bleek vingerafdrukken en stemherkenning kunnen op een sterke interesse bij de consument rekenen. Dat geldt voor een meerderheid van de consumenten in Frankrijk en Duitsland ook voor interactieve paskamers, maar in Groot-Brittannië valt het enthousiasme voor deze toepassingen terug tot 44 procent. Daarnaast kan ook in het algemeen positieve reacties worden opgetekend voor het contactloos shoppen en de inzet van robots als winkelpersoneel. Daarentegen blijkt een grotere terughoudendheid tegenover onder meer gezichtsherkenning om aan het personeel de voorkeuren van de shoppers te communiceren, hoewel toch een grotere tolerantie tegenover vorig jaar kon worden gemeld.

De grootste tegenstand kan echter worden opgemerkt tegen artificiële intelligentie die zonder menselijke inmenging producten voor shoppers zou kiezen en bestellen. Ook de inzet van chatbots wordt nog steeds door een belangrijk gedeelte van de consumenten afgewezen.

Lees Verder

16:36 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: shopping |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.