11-07-17

Consument bezoekt slechts beperkt aantal online winkels

Hoewel op het internet schijnbaar een onbeperkt aantal winkels toegankelijk zijn, blijkt de shopper zich vaak tot enkele online adressen te beperken. Dat is de conclusie van een rapport van consulent YouGov en het bedrijf Apptus bij nagenoeg zeventienhonderd online modeshoppers in Groot-Brittannië. De onderzoekers stelden daarbij vast dat 62 procent van de consumenten terugvalt op een beperkte lijst met online kledingshops die altijd opnieuw worden bezocht. Bij vrouwen loopt dat cijfer nog verder op tot 68 procent en bij shoppers tussen achttien en vierentwintig jaar zelfs tot 78 procent en 70 procent in de categorie tussen vijfentwintig en vierendertig jaar.

“In de groep consumenten met een kleine selectie voorkeurwinkels, bleek 63 procent maximaal drie online adressen geregeld te bezoeken, benadrukken de onderzoekers. “Bovendien moet worden vastgesteld dat slechts zelden - misschien één keer in een kwartaal - aandacht wordt besteed aan andere online winkels. Het lijkt erop dat de consument niet echt geïnteresseerd is door een grote rijkdom aan keuzes, maar liever zijn opties tot enkele favoriete adressen zou beperken en zich aan die selectie te houden. Dit houdt echter in dat men weliswaar klanten kan aantrekken voor een eenmalige aankoop, maar de uitbouw van een nieuw loyaal klantenbestand daarentegen bijzonder moeilijk is.”

De onderzoekers stelden nog vast dat een aanbod met een voordelige verhouding tussen prijs en kwaliteit de beste mogelijkheid biedt om shoppers te verleiden om een aankoop buiten de vertrouwde kring van online leveranciers te overwegen (66 procent). Daarnaast wordt gewezen op initiatieven die de consument zouden toelaten op een gemakkelijke manier de gewenste producten te vinden (48 procent). Verder wordt gewezen op een personalisering van de website naar de individuele smaak van de shopper (22 procent) en de presentatie van relevante aanbevelingen (12 procent). Slechts 4 procent gaf aan dat lifestyle-content hun interesse zou wekken en loyaliteit zou kunnen opbouwen.

Lees Verder

13:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ecommerce |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.