15-07-17

Chinese miljonair verrast graag zichzelf met een geschenk

Een groot aantal rijke Chinezen hebben de gewoonte zichzelf geschenken te geven. Dat blijkt uit een rapport van Hurun Report over meer dan vijfhonderd Chinese superrijken met een gemiddeld beschikbaar jaarlijks inkomen van 4,2 miljoen yuan. Daarbij werd vastgesteld dat 67 procent van de respondenten zichzelf het voorbije jaar een geschenk heeft gegeven. Bij rijke Chinese vrouwen loopt dat cijfer zelfs op tot 74 procent. Opgemerkt wordt dat de praktijk kadert binnen populaire concepten zoals de beleving van gelukkige ogenblikken, een gevoel voor ceremonie en een neiging om zichzelf te verwennen. Er wordt aan toegevoegd dat ook steeds meer unieke belevingen worden nagestreefd in plaats van unieke producten.

“Zichzelf een geschenk geven betekent meer dan een normale aankoop,” zeggen de onderzoekers. “Een geschenk leidt immers tot een sterker gevoel van tevredenheid en geluk. Er wordt daarbij vaak gekeken naar producten die een hoge kwaliteit en vakmanschap uitstralen (87 procent), gevolgd door een praktische toepassing (85 procent), unieke objecten (77 procent) en een attractieve verpakking (74 procent). Ook wordt gestreefd naar producten uit de hogere prijscategorieën (90 procent), waardoor de status verder kan worden versterkt. Daarnaast wordt ook belang gehecht aan de merkbekendheid (83 procent) en de overeenstemming tussen het product en het zelfbeeld van de koper (74 procent).

Wel wordt opgemerkt dat de prijs van het geschenk moet passen binnen de verwachtingen van de klant (61 procent). Uit het onderzoek bleek verder dat rijke Chinezen 97 procent van hun aankopen in fysieke winkels doen. Binnenlandse merkwinkels staan daarbij op de eerste plaats (76 procent), gevolgd door binnenlandse shoppingcenters (68 procent). Ook geeft 58 procent van de respondenten zich bij de aankoop te laten leiden door vrienden (58 procent). Verder wordt opgemerkt dat 74 procent van de betrokken ook in het buitenland geschenken voor zichzelf heeft gekocht, terwijl 69 procent gewag maakte van online aankopen.

Lees Verder

12:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.