25-07-17

Retailers beseffen kwetsbaarheid digitale aanvallen

Het voorbije jaar werd bijna de helft van alle retailers geconfronteerd met een datalek. De incidenten hebben bijna driekwart van de handelaars aangezet hun investeringen in informatica-beveiliging op te drijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Thales en het bureau 451 Research bij meer dan elfhonderd veiligheidsverantwoordelijken in zeven verschillende landen. De onderzoekers hebben het over onrustwekkende cijfers, die aantonen dat data op elk systeem kunnen worden aangevallen en gecorrumpeerd.

Uit het onderzoek bleek dat 43 procent van de retailers het voorbije jaar met een datalek werd geconfronteerd. Bovendien zegt 60 procent van de ondervraagden ooit het verleden met een datalek te zijn geconfronteerd, terwijl 88 procent erkent mogelijk in de toekomst het slachtoffer van een aanval te kunnen worden. Anderzijds kon worden vastgesteld dat 73 procent van de ondervraagden aangaf van plan te zijn om zijn investeringen in informatica-bescherming op te voeren. Daarbij wordt opgemerkt dat 64 procent van de betrokkenen op dit ogenblik werkt aan de encryptie van gevoelige gegevens, terwijl 40 procent gewag maakt van een tokenisatie van data en 36 procent een migratie-project implementeert.

“Retailers beschikken over een gigantische schat aan persoonlijke informatie en gedetailleerd consumentengedrag en zijn daarmee dan ook een gegeerd doelwit van hackers,” benadrukken de onderzoekers. “Er moet dan ook gestreefd worden om de investeringen in databescherming te optimaliseren. Bovendien zijn retailers vaak de eerste partijen die nieuwe technologieën uitproberen en toepassen. Databeveiliging moet binnen de digitale transformatie dan ook een absolute topprioriteit blijven.” Opgemerkt wordt dat vaak beroep gedaan wordt op beveiligingsmaatregelen die in het verleden hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar daarom niet altijd tegen nieuwe aanvallen opgewassen zijn.

Lees Verder

13:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.