27-07-17

Nieuwsoverzicht

Het sociale netwerkbedrijf Facebook heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 9,3 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 45 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei wordt onder meer gedragen door een toename van de inkomsten uit advertenties, waarbij vooral het mobiele platform sterke prestaties liet optekenen. De nettowinst nam met 71 procent toe tot 3,9 miljard dollar. Facebook heeft nu meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers. Dat betekent een stijging met 17 procent tegenover het tweede kwartaal vorig jaar. Vijf jaar geleden werd de mijlpaal van 1 miljard gebruikers opgetekend. In juni dit jaar werden dagelijkse gemiddeld 1,32 miljard bezoekers geteld.

Het Britse-Nederlandse concern Unilever moet een poging ondernemen om het Amerikaanse bedrijf Colgate-Palmolive, producent van verzorgingsmiddelen en schoonmaakproducten, over te nemen. Dat hebben volgens waarnemers een aantal financiële adviseurs van Unilever tegen het bedrijf gemeld. Daarbij zou worden gewezen op de relatief lage koers van het aandeel van het Amerikaanse bedrijf, waardoor een overname goedkoper zou kunnen worden doorgevoerd. De beurswaarde van Colgate bedraagt bijna 70 miljard dollar. Een overname van Colgate, dat zichzelf te koop zou hebben gezet, zou voor Unilever onder meer een verdedigingsmiddelen tegen een potentieel vijandig bod van Kraft Heinz te weren.

Het Britse modemerk Jimmy Choo, producent van luxeschoenen en accessoires, wordt door zijn Amerikaanse sectorgenoot Michael Kors overgenomen. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 896 miljoen pond. Jimmy Choo had zichzelf eerder dit jaar in de etalage geplaatst. De schoenen en accessoires van Jimmy Choo verwierven in de jaren negentig een grote populariteit. Het bedrijf werd zes jaar geleden voor een bedrag van meer dan 500 miljoen pond door investeerder JAB Holding overgenomen. Het Britse modemerk maakte bijna drie jaar geleden zijn debuut op de beurs van Londen. Door de overname krijgt Michael Kors ook toegang tot het duurdere marktsegment.

Het Duitse autoconcern Daimler heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 41,2 miljard euro. Dat betekende een stijging met 6,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg met 15 procent tot bijna 3,8 miljard euro. De resultaten werden vooral gestuwd door dochtermerk Mercedes-Benz, waar de divisie personenwagens een winstgroei met 76 procent liet optekenen. Daarentegen werd in de truckdivisie en de afdeling bestelwagens een respectievelijke daling met 13 procent en 11 procent genoteerd. Het concern wijst er ook op dat de kosten voor onderzoek met bijna 20 procent zijn gestegen, onder meer in de ontwikkeling van elektrische wagens.

Het staalbedrijf Aperam heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van bijna 1,27 miljard dollar, tegenover ruim 1,28 miljard dollar het kwartaal voordien. De nettowinst viel van 93 miljoen dollar naar 85 miljoen dollar terug. Ook voor het derde kwartaal wordt een verdere achteruitgang verwacht, waarbij verwezen wordt naar een recente daling van de grondstoffenprijzen en een seizoensgebonden inkrimping van de vraag. Tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar kon Aperam, producent van roestvrij staal, echter wel een groei melden. Toen werd immers een omzet van 1,12 miljard dollar en een nettowinst van 53 miljoen dollar gemeld. Aperam wil zijn winstgevendheid structureel verbeteren.

Het Zwitsers voedingsconcern Nestlé gaat in Japan een nieuwe fabriek bouwen. De nieuwe vestiging zal zich specialiseren in de productie van exotische versies van het merk Kitkat, waarbij zal worden gewerkt met smaken zoals groene thee, sake en wasabi. Deze producten genieten een grote populariteit bij de lokale bevolking en toeristen. Vaak zouden deze speciale uitvoeringen als cadeau worden gekocht. Sinds het begin van dit decennium is de verkoop van Kitkat in Japan met ongeveer 50 procent gestegen. Inmiddels is Japan wereldwijd de tweede grootste markt voor het merk geworden. Voor de meest speciale uitvoeringen worden bedragen tot 3.500 yen of 27 euro betaald.

Het Franse concern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), producent van luxegoederen, heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 19,7 miljard euro. Dat betekende een stijging met 15 procent tegenover dezelfde period vorig jaar. De winst steeg met bijna 25 procent tot ruim 3,6 miljard euro. Het concern zegt in alle segmenten een groei te hebben kunnen realiseren. Onder meer wordt gewezen op een duidelijk herstel op de Franse thuismarkt, waar de verkopen het voorbije jaar nog onder druk stonden door de inkrimping van het toerisme, dat onder de terreurdreiging had te lijden. Tevens wordt opgemerkt dat ook in Azië een sterke vraag naar de producten van de groep wordt opgetekend.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 22,7 miljard dollar. Dat betekende een daling met 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er werden ook 8 procent minder toestellen aan klanten afgeleverd. Dat zou te maken hebben met de bouw van een aantal testtoestellen. Anderzijds kon een winst van 1,8 miljard dollar worden gemeld, tegenover een verlies van 234 miljoen dollar tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar. Onder meer boekte het bedrijf naar eigen zeggen grotere winsten op de verkoop van de Dreamliner. Daarnaast wordt gewezen op een sterke bezuinigingsoperatie, waarbij onder meer 6.500 banen werden geschrapt.

De Amerikaanse autobouwer Ford heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 39,9 miljard dollar, tegenover 39,5 miljard dollar inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg met 4 procent tot ruim 2 miljard dollar. Onder meer wijst Jim Hackett, topman van Ford, op het succes van de F-Series, waarvan de verkopen in de Verenigde Staten het beste kwartaal in zestien jaar lieten optekenen. Hackett stelde echter dat Ford nog betere prestaties kan leveren. Het concern heeft een moeilijke periode achter de rug. Mark Fields, de voorganger van Hackett, moest eerder dit jaar vertrekken omdat hij er niet in slaagde een gunstige kentering teweeg te brengen.

De Amerikaanse drankenproducent Coca-Cola heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 9,7 miljard dollar. Dat betekende een daling met 16 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst viel met 60 procent terug tot 1,4 miljard dollar. De achteruitgang is vooral het gevolg van kosten die het concern diende te maken bij het afstoten van de bottelactiviteiten. Bij de vergelijkbare omzet kon echter, dankzij de toenemende populariteit van fruitsappen en flessenwater, wel een groei met 3 procent worden gemeld. Het bedrijf voert aan dat de doorgevoerde reorganisatie zijn vruchten begint af te werpen, waardoor de winstverwachtingen voor het hele jaar konden worden verhoogd.

De Belgische verzekeraar Ageas verkoopt zijn belang in zijn Italiaanse sectorgenoot Cargeas aan BNP Paribas Cardif. Op de verkoop zal Ageas een meerwaarde van ongeveer 75 miljoen euro kunnen boeken. Dat heeft de Belgische verzekeraar bekend gemaakt. Ageas stapte acht jaar geleden in de Italiaanse markt voor schadeverzekeringen. Dat gebeurde in een partnership met BNP Paribas Cardif, waarbij een meerderheidsbelang in UBI Assicurazioni van UBI Banca werd verworven. Uiteindelijk werd de joint-venture van BNP Paribas Cardif volledig eigenaar van de Italiaanse verzekeraar. Ageas had in die joint-venture een belang van 50 procent plus aandeel, maar dat pakket wordt nu aan de partner verkocht.

Het technologiebedrijf Adobe neemt zijn platform Flash eind dit decennium definitief uit dienst. Er zal daarna voor de gebruikers nog wel enkele jaren ondersteuning worden aangeboden. Dat heeft Adobe bekend gemaakt. Flash genoot een grote populariteit voor online video en games, maar werd geregeld omwille van veiligheidsrisico’s bekritiseerd. Onder meer door de veiligheidsproblemen weigerde Apple aan Flash toegang tot de iPhone en de iPad. Steve Jobs, oprichter van Apple, wees begin dit decennium uitgebreid op de tekortkomingen waarmee Flash werd geconfronteerd. De jongste jaren verloor Flash steeds meer terrein wegens de concurrentie van gebruiksvriendelijker technologieën.

Het retailconcern Metro, eigenaar van MediaMarkt, heeft een belang van 24,3 procent in de Franse groep Fnac Darty overgenomen van Artemis. Met de transactie is een bedrag gemoeid van ongeveer 452 miljoen euro. Metro heeft ook een optie om Fnac Darty binnen een periode van twee jaar helemaal in te lijven. Metro zal zijn belang in Fnac Darty onderbrengen bij de divisie Ceconomy, die ook de groepen MediaMarkt en Saturn overkoepelt. Door zijn belang in Fnac Darty verwerft Metro onder meer een sterkere positie op de Franse markt, die voor het concern bijzonder lucratief zou kunnen zijn. Door de samenwerking zouden onder meer op het gebied van inkoop en logistiek besparingen mogelijk worden.

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Cerberus Capital Management heeft een belang van 5,01 procent verworven in de Duitse financiële groep Commerzbank. Daarmee wordt Cerberus meteen ook één van de grootste aandeelhouders van Commerzbank. Grootaandeelhouder van Commerzbank is de Duitse staat, die een belang van ongeveer 15 procent in de financiële instelling in portefeuille heeft. Vermogensbeheerder BlackRock is met een participatie van ongeveer 5 procent de tweede grootste aandeelhouder van Commerzbank. Er was eerder al gemeld dat Cerberus interesse had om een participatie te verwerven in de financiële instelling, de tweede grootste bank van Duitsland.

Het Brits-Nederlandse energieconcern Shell gaat in Nederland nog meer banen schrappen dan eerder was voorzien. Dat heeft een woordvoerder van het energieconcern bevestigd. Eerder was al bekend dat Shell in Nederland honderden arbeidsplaatsen zou schrappen, maar de woordvoerder maakte gewag van een bijkomende sanering. Daarbij wordt opnieuw gewag gemaakt van een verlies van honderden banen. Het banenverlies treft de divisie Projects & Technology die zich bezighoudt met projectontwikkeling. Het onderdeel heeft locaties in Rijswijk en Amsterdam. De divisie ondergaat een wereldwijde reorganisatie. Shell heeft in Nederland op dit ogenblik nog ongeveer tienduizend werknemers.

Meer Nieuws

 

08:04 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.