26-07-17

Nieuwsoverzicht

Het Amerikaanse telecomconcern AT&T heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 39,8 miljard dollar, tegenover 40,5 miljard dollar inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg van 3,4 miljard dollar naar 3,9 miljard dollar. Het concern slaagde er tegen de verwachtingen in om meer mobiele klanten binnen te halen. Het bedrijf voegt eraan toe voor het lopende jaar vast te houden aan zijn winstverwachting. Gezien de onzekere inkomsten uit de verkoop van mobiele telefoons, kunnen volgens AT&T geen concrete omzetprognoses worden gegeven. Het concern wacht verder nog steeds op toelating van de overheid voor zijn geplande fusie met Time Warner.

Apple verliest op de Chinese smartphonemarkt verder terrein. Het bedrijf is van de vierde naar de vijfde plaats teruggevallen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Canalys over de Chinese smartphoneverkopen het tweede kwartaal van dit jaar. Apple wordt in China geconfronteerd met zware lokale concurrentie, die vooral goedkopere apparaten op de markt brengen. Huawei staat op de eerste plaats met een verkoop van 23 miljoen exemplaren, gevolgd door lokale sectorgenoten Oppo en Vivo. Op de vierde plaats staat nu Xiaomi met 15 miljoen eenheden. Er wordt wel verwacht dat Apple met de lancering van zijn nieuwe smartphone dit najaar in China opnieuw op een groter succes zou kunnen rekenen.

De Zwitserse vermogensbeheerder Julius Baer ziet mogelijkheden om zijn activiteiten in Groot-Brittannië te versterken. Dat heeft Boris Collardi, topman van Julius Baer, tegenover de Britse zakenkrant Financial Times gezegd. Hij wijst erop dat een groot aantal concurrenten door de brexit uit Londen vertrekt, terwijl een groot aantal vermogende klanten in Groot-Brittannië nog altijd op zoek zijn naar mogelijkheden om te beleggen. Julius Baer heeft in Londen minder dan tweehonderd werknemers en zijn activiteiten in Britse pond vertegenwoordigen minder dan 4 procent van de totale portefeuille. De Zwitserse groep wil bijkomende specialisten aantrekken om de groei van zijn Britse portfolio uit te breiden.

De Amerikaans boekenketen Barnes & Noble moet een nieuwe poging ondernemen om een overnemer te zoeken. Dat heeft de activistische aandeelhouder Sandell Asset Management gezegd. Hij merkt op dat een nieuwe eigenaar de nodige financiële injecties moet kunnen bieden om een groei te garanderen. Sandell begon recent participatie van Barnes & Noble op te kopen en behoort inmiddels tot de tien grootste aandeelhouders van de groep. Sandell meent dat Barnes & Noble bij een verkoop een belangrijke meerwaarde tegenover zijn huidige beurskoers zou kunnen realiseren. Hoewel de boekenverkoop vooral online groeit, denkt Sandell dat Barnes & Noble met een sterke eigenaar nog vele mogelijkheden heeft.

Caterpillar, fabrikant van onder meer graafmachines, mijnbouwtrucks en bulldozers, heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 802 miljoen dollar. Dat betekende een stijging met 10 procent tot 11,3 miljard dollar. De omzet steeg met 9,6 procent tot 11,33 miljard dollar. Caterpillar heeft een moeilijke periode achter de rug, waarbij duizenden banen werden geschrapt, maar kan nu opnieuw profiteren van de verbeterde marktomstandigheden in de mijnbouw en de bouwsector in onder meer China. Jim Umpleby, chief executive van Caterpillar, benadrukte verder dat het bedrijf erin geslaagd is de kosten onder controle te houden, waardoor de marges opliepen.

Het Amerikaanse conglomeraat 3M heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 7,8 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 1,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst liep met bijna één kwart op tot 1,6 miljard dollar, al moet daarbij wel rekening worden gehouden met inkomsten uit de verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen. Inge Thulin, topman van het conglomeraat, benadrukte dat de vijf bedrijfssegmenten van 3M een positieve groei hebben kunnen realiseren. Om die groei te ondersteunen en de portefeuille verder te versterken, heeft het concern volgens Thulin zijn investeringen versneld.

Het Amerikaanse concern Kimberly-Clark, fabrikant van persoonlijke verzorgingsproducten, heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 4,6 miljard dollar. Dat betekende een daling met 1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst daalde van 838 miljoen dollar naar 799 miljoen dollar. Nochtans werden belangrijke kostenbesparingen doorgevoerd, maar het bedrijf werd geconfronteerd met lagere verkoopprijzen en hogere tarieven voor onder meer de inkoop van ruwe materialen en grondstoffen. Bij de omzetverwachtingen voor het volledige jaar wordt nu met een status-quo of een marginale groei rekening gehouden.

De Amerikaanse autobouwer General Motors (GM) heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 37 miljard dollar. Dat betekende een daling met ruim 1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde echter van 2,9 miljard dollar naar 1,7 miljard dollar. Het probleem moet volgens de groep echter vooral worden toegeschreven aan eenmalige elementen, zoals de verkoop van Opel aan de Franse groep PSA Peugeot-Citroën. De verkoop van de Europese tak van General Motors, waartoe ook Opel behoort, wordt naar verwachtingen later dit jaar afgerond. Daarbij zal volgens het Amerikaanse concern in totaal ongeveer 5,5 miljard dollar moeten worden afgeschreven.

Griekenland is opnieuw teruggekeerd naar de financiële markten. Daarbij werd door de Griekse regering gewag gemaakt van een absoluut succes, nadat er met obligaties met een looptijd van vijf jaar een bedrag van 3 miljard euro was opgehaald. De operatie vormde de eerste uitgefite van Griekse obligaties in drie jaar. De helft van de operatie bestond uit nieuwe obligaties, terwijl het saldo een ruiloperatie vertegenwoordigde met waardepapier dat drie jaar geleden was uitgegeven. Opgemerkt wordt dat de Griekse uitgifte kon rekenen op een totale vraag van 6,5 miljard euro. De operatie was volgens Euclides Tsakalotos, Grieks minister van financiën, een bewijs van het vertrouwen in de economie van het land.

De Amerikaanse restaurantketen McDonald’s heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 6 miljard dollar, tegenover 6,3 miljard dollar inkomsten tijdens dezelfde periode vorig jaar. Wanneer echter naar de identieke omzet wordt gekeken, kan gewag gemaakt worden van een groei met 6,6 procent. In de Verenigde Staten werd een groei met 3,9 procent gerealiseerd. De nettowinst steeg met 36 procent tot 6,1 miljard dollar. McDonald’s benadrukt daarbij het voorbije kwartaal de sterkste groei van de voorbije vijf jaar te hebben gerealiseerd. Volgens Steve Easterbrook, topman van McDonald’s, zijn steeds meer consumenten zich bewust van de verbeteringen die de keten doorvoert.

De Amerikaanse investeringsmaatschappijen Clayton Dubilier & Rice en Bain Capital werken aan een gezamenlijk bod op de margarinedivisie van Unilever, bekend van merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje. Dat hebben een aantal bronnen tegenover de Britse zender Sky News gemeld. Daarbij wordt opgemerkt dat de investeerders aan een aantal experts hebben gevraagd een bedrijfsplan voor de divisie uit te werken. Unilever had in april aangekondigd een overnemer te zoeken voor de margarine-activiteiten. De ingreep vormde een maatregel die het bedrijf moest toelaten zijn winstgevendheid op te drijven, zodat voor de aandeelhouders een grotere waarde kon worden gecreëerd.

Het mediaconcern Sanoma heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 441,4 miljoen euro. Dat betekende een daling met bijna 2 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. De terugval wordt vooral toegeschreven aan een daling van de inkomsten uit televisiereclame. De nettowinst daalde met 47,6 procent tot 50,8 miljoen euro, maar het voorbije jaar kon tijdens het tweede kwartaal van uitzonderlijke eenmalige baten worden geprofiteerd. Ook wordt gewezen op de verkoop van de televisiegroep SBS Broadcasting. In België en Nederland kon een operationele winst melden van 24,6 miljoen euro. Dat betekende een stijging 15 procent.

Het Belgische postbedrijf Bpost zal vanaf volgend jaar aan zijn gepensioneerde medewerkers niet langer bijzondere kortingen voor het treinvervoer toekennen. Dat heeft de directie van Bpost in een brief aan zijn gepensioneerden meegedeeld. In ruil zou wel een aanzienlijke bijdrage worden gestort in het sociaal fonds voor de gepensioneerden van het bedrijf. Bpost zegt dat de maatregel noodzakelijk was om de tewerkstelling bij het bedrijf, dat in een inkrimpende postmarkt moet werken, veilig te stellen. Bovendien werd opgemerkt dat de kortingen ook een belangrijke administratieve druk veroorzaakten. Ook wordt gemeld dat senioren in het algemeen allerlei mobiliteitsvoordelen genieten.

Het Brits-Nederlandse concern Shell behoort samen met het Japanse technologieconcern Softbank tot mogelijke bieders op het Singaporese bedrijf Equis, dat zich gespecialiseerd heeft in de ontwikkeling van duurzame energie. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gemeld. De waarde van Equis wordt geraamd op 5 miljard dollar. Naast Shell zouden onder meer ook Engie, I Squared Capital en Orix geïnteresseerd zijn in de activiteiten van Equis, dat zich toespitst op energieprojecten op basis van wind, zon en water. De groep is actief in Australië, India, Indonesië, Japan, de Filipijnen, Taiwan en Thailand.

De eerste volledig elektrische bussen voor de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Brussel (MIVB) zullen door de Poolse constructeur Solaris worden geleverd. De bestelling heeft betrekking op zeven elektrische midibussen, die iets kleiner zijn dan het standaardmodel. Het Brusselse vervoerbedrijf zal de exemplaren inzetten op de Citybuslijn die de bovenstad met de benedenstad verbindt en ook langs de voetgangerszone in het stadscentrum zal passeren. De eerste bussen zouden eind volgend jaar worden geleverd. Solaris ontving eerder dit jaar ook al een order van meer dan tweehonderd hybride bussen bij de maatschappij Transport En Commun (TEC) in Wallonië.

Meer Nieuws

19:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-07-17

Email blijft cruciaal voor gepersonaliseerde communicatie

Email blijft een belangrijk instrument om consumenten op een gepersonaliseerde manier te benaderen. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Campaign Monitor bij meer dan duizend consumenten in de Verenigde Staten. Er wordt aan toegevoegd dat millennials sneller dan andere leeftijdsgroepen geneigd zijn om bij de ontvangst van een relevante email actie te ondernemen. Daarbij blijkt dat vooral de retailsector erin lukt om het kanaal voor een gepersonaliseerde communicatie te gebruiken. Vastgesteld werd immers dat 76 procent van de ondervraagden van mening is dat retailers relevante en accurate emails - die inspelen op shoppingvoorkeuren, locatie of aankoopgeschiedenis - verzenden.

Lees Verder

 

15:10 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vrouwelijke werknemers nog altijd meer op uiterlijk aangesproken

Vrouwen worden op de werkvloer nog altijd opvallend vaker op hun uiterlijk aangesproken dan mannen. Eén op de drie betrokkenen kreeg daarbij te horen dat haar uiterlijk voorkomen een afleiding creëerde voor het mannelijk personeel. Dat blijkt uit een onderzoek van Voucher Codes Pro bij meer dan tweeduizend Britse werknemers. Algemeen bleken een overdaad aan makeup en een gebrek aan hygiëne de belangrijkste reden waarom Britse werknemers door het management op hun uiterlijk werden aangesproken. Echter werd vastgesteld dat 25 procent van de vrouwelijke werknemers door het management op haar uiterlijk was aangesproken, tegenover slechts 9 procent van hun mannelijke collega’s.

Lees Verder

 

14:07 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Retailers beseffen kwetsbaarheid digitale aanvallen

Het voorbije jaar werd bijna de helft van alle retailers geconfronteerd met een datalek. De incidenten hebben bijna driekwart van de handelaars aangezet hun investeringen in informatica-beveiliging op te drijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Thales en het bureau 451 Research bij meer dan elfhonderd veiligheidsverantwoordelijken in zeven verschillende landen. De onderzoekers hebben het over onrustwekkende cijfers, die aantonen dat data op elk systeem kunnen worden aangevallen en gecorrumpeerd.

Uit het onderzoek bleek dat 43 procent van de retailers het voorbije jaar met een datalek werd geconfronteerd. Bovendien zegt 60 procent van de ondervraagden ooit het verleden met een datalek te zijn geconfronteerd, terwijl 88 procent erkent mogelijk in de toekomst het slachtoffer van een aanval te kunnen worden. Anderzijds kon worden vastgesteld dat 73 procent van de ondervraagden aangaf van plan te zijn om zijn investeringen in informatica-bescherming op te voeren. Daarbij wordt opgemerkt dat 64 procent van de betrokkenen op dit ogenblik werkt aan de encryptie van gevoelige gegevens, terwijl 40 procent gewag maakt van een tokenisatie van data en 36 procent een migratie-project implementeert.

“Retailers beschikken over een gigantische schat aan persoonlijke informatie en gedetailleerd consumentengedrag en zijn daarmee dan ook een gegeerd doelwit van hackers,” benadrukken de onderzoekers. “Er moet dan ook gestreefd worden om de investeringen in databescherming te optimaliseren. Bovendien zijn retailers vaak de eerste partijen die nieuwe technologieën uitproberen en toepassen. Databeveiliging moet binnen de digitale transformatie dan ook een absolute topprioriteit blijven.” Opgemerkt wordt dat vaak beroep gedaan wordt op beveiligingsmaatregelen die in het verleden hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar daarom niet altijd tegen nieuwe aanvallen opgewassen zijn.

Lees Verder

13:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail |  Facebook |

Deeleconomie breidt nog uit naar andere activiteiten

Transport en tijdelijke huisvesting blijven de belangrijkste activiteiten van de deeleconomie, maar de volgende grote groeisector kan wellicht worden verwacht van bedrijven die geïnteresseerd zijn in het delen van ruimte. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Juniper Research. Opgemerkt wordt dat de deeleconomie dit jaar 18,6 miljard dollar zal genereren, maar over vijf jaar zal die omzet meer dan een verdubbeling kennen en zal een niveau van 40,2 miljard dollar worden bereikt. Deze trends bewijzen volgens de onderzoekers de sterke groei die de deeleconomie de volgende periode ongetwijfeld zal blijven kennen.

“De deeleconomie is niet echt een nieuw concept, maar de digitale formaten en de snelle expansie van het online ecosysteem hebben gezorgd voor een nieuwe sector waarin vaardigheden en human resources evenveel worden gezocht als fysieke goederen,” aldus hoofdonderzoeker Lauren Foye, analist bij Juniper Research. “Transport en huisvesting zullen daarbij de sterkste groeipijlers blijven en de deeleconomie blijven domineren. Bedrijven zoals Uber en Lyft hebben van hun activiteiten veel meer opbrengsten kunnen genereren dan aanvankelijk werd verwacht. Daarbij wordt er onder meer op gewezen dat Airbnb op dit ogenblik al meer dan drie miljoen overnachtingsmogelijkheden aanbiedt.

Volgens Juniper wordt coworking en het delen van bedrijfsruimtes echter wellicht de volgende belangrijke stroming van de deeleconomie. “Het delen van werkruimtes op platformen zoals WeWork of PivotDesk zal in de toekomst ongetwijfeld op een grote populariteit kunnen rekenen,” zegt Lauren Foye nog. “Daarbij zullen gemeubelde verdiepingen voor onmiddellijk gebruik worden aangeboden.” Maar ook de industriële infrastructuur zal volgens haar meer in het bereik van de deeleconomie komen. Onder meer wordt gewezen op de Amerikaanse autobouwer, die met zijn platform FirstBuild het concept van collaboratieve innovatie nastreeft en waarbij al een aantal projecten konden worden afgewerkt en op de markt gebracht.

Lees Verder

12:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: deeleconomie |  Facebook |

Airbnb wijst op bijdrage aan de Europese economie

De diensten van Airbnb zullen de Europese gemeenschappen tegen het einde van dit jaar een bijkomende economisch productie van 340 miljard euro bezorgen. Bovendien zullen in de regio dankzij het alternatieve overnachtingsplatform ook ongeveer één miljoen banen worden gecreëerd. Dat heeft Chris Lehane, hoofd publiek beleid bij Airbnb, gezegd. Het gebruik van Airbnb kan volgens Lehane een instrument zijn om een sociale kloof te overbruggen en kan lokale gemeenschappen belangrijke baten opleveren. Hij voegde er nog aan toe dat nergens in de wereld zoveel van Airbnb gebruik wordt gemaakt als in Europa.

“Airbnb is een gezonde en duurzame vorm van toerisme, die ervoor zorgt dat de opbrengsten van de toerisme aan de lokale bevolking ten goede komt en door een grote groep aanbieders kan worden gedeeld,” benadrukte Chris Lehane. “Het toeristisch model van Airbnb vermijdt dat de winsten in handen van een kleine elite terecht komen.” Hij wees er daarbij nog op dat de gastheren 97 procent van de overnachtingsvergoedingen kunnen behouden, terwijl de toeristen bovendien het grootste deel van hun budgetten in de lokale gemeenschap uitgeven. Een gemiddelde Europese gastheer verdient volgens Lehane jaarlijks een bedrag van 2.400 euro voor zevenentwintig overnachtingen.

Lehane wees er nog op dat Airbnb zopas een Community Tourism Programma heeft gelanceerd, met de bedoeling een bedrag van 5 miljoen euro te investeren in projecten die van innovatieve concepten gebruik maken om lokale gewoontes, tradities en bezienswaardigheden te helpen bewaren en ondersteunen. Hij voegde daaraan toe dat lokale gemeenschappen een cruciale functie vertolken om mensen samen te brengen. “Gemeenschappen zijn het sterkste wanneer ze kunnen worden gedeeld en mensen elkaar kunnen verwelkomen. Rekening houdend met de toenemende politieke onzekerheid is het cruciaal dat de wereld bij elkaar blijft komen.”

Lees Verder

11:04 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: airbnb |  Facebook |

Activistische bedrijfsleider geniet bij millennials vaak steun

Millennials staan in het algemeen positiever tegenover activistische chief executives dan oudere generaties. Dat blijkt uit een onderzoek van de communicatiegroep Weber Shandwick bij meer dan duizend consumenten in de Verenigde Staten. Bovendien kon worden vastgesteld dat de consumenten aangeven dat een activistische bedrijfsleider een positieve impact heeft op hun aankoopbeslissingen. De onderzoekers wijzen er wel op dat de consument vaak alleen positief reageert op een activistische chief executive wanneer diens stellingen ook met de eigen visies overeenkomen.

Weber Shandwick stelde vast dat 47 procent van de ondervraagde millennials van mening waren dat een chief executive de verantwoordelijkheid heeft zich uit te spreken over onderwerpen of problemen die voor de samenleving belangrijk zijn. Bij oudere generaties worden opmerkelijk lagere cijfers genoteerd, want bij Generation X en de babyboomers is nog slechts 28 procent van oordeel dat chief executives hun opinie over actuele onderwerpen kenbaar moeten maken. Tevens werd opgemerkt dat 56 procent van de millennials van mening is dat zakelijke leiders een grotere verantwoordelijkheid hebben om hun visies over maatschappelijke onderwerpen naar buiten te brengen dan in het verleden.

Andy Polansky, chief executive van Weber Shandwick, wijst erop dat de voorbije twaalf maanden tussen politiek en economie nog meer overlappingen konden worden geregistreerd dan in het verleden. Hij verwijst daarbij naar de grote groep Amerikaanse bedrijfsleiders die zich de voorbije periode over het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump hebben uitgesproken. “Die uitlatingen hebben tot grote controversese in de sociale netwerken en de traditionele media geleid,” merkt hij op. “Bedrijfsleiders moeten dan ook bijzonder omspringen met de communicatie van de standpunten van hun onderneming in maatschappelijke problematieken.”

Polansky benadrukt daarbij dat deze standpunten in de toekomst een belangrijke impact kunnen hebben op verkoop en rekrutering. Er kon immers ook worden vastgesteld dat 44 procent van de ondervraagden naar eigen zeggen een grotere loyaliteit tegenover zijn werkgever zou tonen indien het bedrijf door een activistisch chief executive zou worden geleid. Slechts 19 procent zou minder loyaliteit tonen.

Lees Verder

10:02 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bedrijfsleider |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende