01-08-17

Adverteerders doen nog steeds beroep op stereotypes

Adverteerders maken in hun campagnes nog altijd gebruik van stereotypes. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Geena Davis Institute on Gender in Media en de reclamegroep J. Walter Thompson (JWT) op basis van tweeduizend inzendingen voor het reclamefestival Cannes Lions de voorbije tien jaar. Tijdens dat tijdsbestek konden volgens de onderzoekers belangrijke sociale verschuivingen worden opgetekend, maar er wordt aan toegevoegd dat de adverteerders in die bredere transformatie niet zijn meegegaan. Opgemerkt wordt daarbij dat mannen in de reclame nog altijd een overduidelijke dominante aanwezigheid behouden.

“Er is op tien jaar tijd helemaal niets veranderd,” betoogt Madeline Di Nonno, chief executive van het Geena Davis Institute. “De vooroordelen en reductieve normen die historisch met de reclamesector in verband werden gebracht, blijken nog steeds actief te zijn. De personages in de reclames worden nog altijd slechts voor 5 procent door vrouwen vertolkt. Verder komen in de advertenties mannen zeven keer vaker aan het woord dan vrouwen, terwijl ze ook vier keer vaker op het scherm worden getoond. Bovendien moet worden geconcludeerd dat de vrouwen in de reclame niet verstandig of grappig worden getoond. Bovendien hebben ze meestal geen baan, maar zijn ze in de keuken terug te vinden.”

“Vrouwen worden in de reclames ook in geen geval als leiders uitgebeeld,” benadrukt Di Nonno nog. Brent Choi, creatief directeur bij het reclamebureau JWT New York & Canada, merkt wel op dat een aantal adverteerders terzake een aantal merkbare vorderingen hebben laten optekenen, waarbij hij verwijst naar onder meer merken zoals Dove (Campaign for Real Beauty), Ariel (Share the Load), Always (Like a Girl) of het beeldhouwwerk Fearless Girl van State Street Global Advisors in New York. Uit de conclusie van de studie blijkt echter dat deze vorderingen eerder als uitzonderingen moeten worden beschouwd dan als pioniers van een echte verandering kunnen worden bestempeld.

Lees Verder

20:07 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stereotypes |  Facebook |

Auto grootste bron van klachten in Amerikaans gezin

In de Verenigde Staten is de auto binnen het gezin de belangrijkste bron van klachten. Dat blijkt uit een rapport van de Consumer Consumer Federation of America (CFA) en de North American Consumer Protection Investigators (NACPI). Op de tweede plaats staan klachten over renovaties en bouwwerken aan de woning, gevolgd door problemen met nutsvoorzieningen, waarbij vooral gewezen wordt op moeilijkheden met de installatie, service en facturering. Daarnaast werden ook klachten opgetekend over ervaringen in de retailverkoop, zoals misleidende reclame, defecte goederen, problemen met kortingen en leveringsproblemen. De top vijf van klachten wordt vervolledigd door de financiële sector.

Lees Verder

 

 

20:01 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vliegtuigreiziger door incidenten niet snel ontmoedigd

Vliegtuigreizigers laten zich niet snel door incidenten ontmoedigen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het transportbedrijf Go Group bij meer dan zevenhonderd consumenten. Vastgesteld werd dat 67 procent van de ondervraagden zich niet zou laten ontmoedigen door lastige passagiers, agressieve medewerkers of strenge veiligheidsagenten en zegt daardoor in geen geval zijn reisplannen te zullen aanpassen. Minder dan 1 procent gaf te kennen zijn vakantieplanning door berichten over incidenten bij te sturen, terwijl 16 procent erkende onzeker te zijn. De resterende 15 procent benadrukte geen reisplannen te hebben.

Lees Verder

 

19:56 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Strijd tegen klimaatopwarming quasi hopeloos

Er is nog amper 5 procent om de klimaatopwarming onder de kritische grens van 2 graden Celsius tegen het einde van deze eeuw te houden. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of North Carolina. Wereldwijde trends in de economie, emissies en bevolkingsgroei zullen het volgens het rapport quasi onmogelijk maken om de klimaatverandering binnen de gestelde grenzen te behouden. Wanneer de ambities nog hoger worden gelegd en de opwarming van de aarde beperkt zou moeten worden tot 1,5 graden Celsius, zou slechts 1 procent kans op succes mogen worden verwacht.

Lees Verder

 

 

19:44 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Consument verkiest gratis levering boven snelle bezorging

De consument verkiest een gratis levering boven een snelle bezorging. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Temando, waaruit ook blijkt dat retailers en consumenten rond deze voorkeuren een afwijkende perceptie hebben. Vastgesteld werd dat 43 procent van de retailers van mening zijn dat de consument een gratis levering verkiest, terwijl 57 procent in eerste plaats wijst op een snelle bezorging. Bij de consumenten blijkt echter 86 procent een voorkeur te hebben voor een gratis levering. Bovendien stelde 58 procent van de consumenten meer online aankopen te willen doen in een gratis levering zou worden aangeboden.

Lees Verder

 

 

19:38 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vermogende millennial wil nog steeds auto bezitten

In de Verenigde Staten zijn vermogende millennials nog steeds geïnteresseerd om in de toekomst over een eigen wagen te beschikken, maar toch kan een evolutie worden opgetekend. Op lange termijn ziet de helft van de ondervraagden voor zichzelf een leven zonder het bezit van een auto. Dat blijkt uit een onderzoek van het rapport YouGov bij meer dan 2.500 consumenten met een jaarlijks inkomen van minstens 150.000 dollar. Op dit ogenblik bezit 97 procent van de vermogende Amerikaanse gezinnen minstens één wagen. In het gemiddelde huishouden worden daarbij twee tot drie auto’s geteld.

Lees Verder

 

 

19:31 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Loyale online klant vijf keer meer waard dan nieuwkomer

Voor een bedrijf is de meest loyale online klant vijf keer meer waard dan een nieuwkomer. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Monetate, dat tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 2,5 miljoen ecommerce-sessies analyseerde. Een trouwe klant blijkt bij zijn aankopen gemiddeld een bedrag van 10,67 dollar te betalen. Het budget van een nieuwkomer blijft daarentegen beperkt tot gemiddeld 1,73 dollar. De onderzoekers stelden verder vast dat uiteindelijk 23,2 procent van alle nieuwkomers op een bepaald ogenblik voor een volgend bezoek zullen terugkeren. Daarbij kon tevens worden vastgesteld dat 50 procent van de meest loyale klanten al de eerste dag na de kennismaking minstens één keer terugkeren.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 95 procent van de meest loyale shoppers nog voor nieuw bezoek zullen terugkeren. Er wordt aan toegevoegd dat 69 procent van de nieuwe klanten die beslissen om een nieuw bezoek aan de online winkel te brengen, zich binnen een periode van één week opnieuw op het platform zullen aanmelden. Anderzijds werd vastgesteld dat bekendheid een belangrijke basis voor verkopen kan zijn. Bezoekers die de online winkel eerder al hebben bezocht, zonder echter een aankoop te doen, zullen bij een terugkeer volgens de onderzoekers sneller geneigd zijn tot een transactie dan compleet nieuwe klanten.

“Uit het onderzoek blijkt dat alle parameters voor de verkopen - zoals omzet per sessie, de toevoeging van nieuwe producten aan de online winkelkar en de conversie-niveaus - bij een trouwe klant gevoelig hoger liggen dan bij een nieuwkomer,” beklemtonen de onderzoekers. “Dat wordt bijzonder duidelijk bij de omzet per sessie, die bij een nieuweling ongeveer 1,75 dollar bedraagt, maar bij een terugkeer oploopt tot meer dan 3 dollar. Dat fenomeen kan wellicht worden toegeschreven aan het feit dat de retailers data van het initiële bezoek kunnen verwerken om bij een latere terugkeer een meer gepersonaliseerde beleving te kunnen aanbieden. De omzetting van nieuwkomers in vaste klanten is voor de retailer cruciaal.”

 

Lees Verder

 

19:16 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: klant |  Facebook |