07-08-17

Geen enkele retailer verdient per oppervlakte meer dan Apple

De fysieke retailsector heeft onder invloed van de ecommerce en de impact van Amazon belangrijke klappen gekregen. Dat blijkt ook uit de gemiddelde verkopen per winkeloppervlakte. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulenten CoStar en eMarketer bij retailers in de Verenigde Staten. Daarbij werd vastgesteld dat de voorbije jaren nog een gemiddelde verkoop van 325 dollar per vierkante voet werd gerealiseerd, tegenover een gemiddelde van 375 dollar in het begin van deze eeuw. Er wordt wel opgemerkt dat een aantal retailers tegen deze trend oproeien en sterke prestaties kunnen blijven optekenen.

Berekend werd dat Apple in zijn winkels het voorbije jaar een verkoop van gemiddeld 5.546 dollar per vierkante voet laat optekenen. Daarmee ontvangt Apple per vierkante voet ruim drie keer meer dan de leidende kledingretailer Lululemon Athletica, die met een bedrag van 1.560 dollar per vierkante voet op een vijfde plaats eindigt. Het jaar voordien boekte Apple nog een verkoop van 5.009 dollar. De onderzoekers zeggen te verwachten dat de lancering van de nieuwe generatie van de iPhone, die tien jaar geleden voor de eerste keer op de markt werd gebracht, voor een nieuwe opstoot van de verkoop zou kunnen leiden.

Apple heeft wereldwijd inmiddels bijna vijfhonderd winkels. Een aantal van de grotere vestigingen nemen verscheidene verdiepingen in beslag. De hoge waarde van de apparatuur van de onderneming - de jongste iPhone kost minstens 649 dollar, terwijl voor de meeste Macs meer dan 1.000 dollar moet worden betaald - draagt volgens experts bij tot de leidinggevende positie van het concern. Op de tweede plaats in de rangschikking staat Generation Next Franchise Brands, het moederconcern van yoghurtverkoper Reis & Irvy, met een bedrag van 3.970. De top drie wordt afgerond door de keten Murphy, uitbater van winkels bij tankstations, met een bedrag van 3.721 dollar.

Op een vierde plaats eindigt diamantketen Tiffany met een bedrag van 2.951 dollar. De onderzoekers benadrukken dat deze cijfers niet zonder belang zijn, aangezien verkoop per vierkante voet als een belangrijke aanwijzing van het retailsucces kan worden bestempeld.

Lees Verder

18:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: apple, retail |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.