07-08-17

Online reclame bereikt mannen gemakkelijker dan vrouwen

Adverteerders ervaren vaak moeilijkheden om met online campagnes een vrouwelijk publiek te bereiken. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Nielsen naar de impact van zestigduizend campagnes in twintig landen. De onderzoekers merken op dat de campagnes in Groot-Brittannië 62 procent van het mannelijk doelpubliek bereikten, maar bij vrouwelijke consumenten daalt dat cijfer tot 50 procent. Die discrepantie loopt volgens de onderzoekers in de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig jaar nog verder op. In die groep slaagden de campagnes er weliswaar nog in 33 procent van het mannelijk publiek te bereiken, maar bij hun vrouwelijke leeftijdsgenoten daalt dat cijfer tot 22 procent.

Er wordt aan toegevoegd dat het Europese cijfer nog lager ligt dan in Groot-Brittannië. Europese campagnes konden immers slechts 46 procent van hun vrouwelijk doelpubliek bereiken, met een score van respectievelijk 49 procent en 45 procent in Frankrijk en Duitsland, al wordt in Italië gewag gemaakt van een niveau van 66 procent. “Online reclame heeft nog heel wat progressiemarge om zijn gewenste doelpubliek, vooral wanneer gemikt wordt op vrouwelijke klanten, goed te kunnen bereiken,” benadrukken de onderzoekers. “Daarvoor moet onder meer beter gebruik gemaakt worden van de beschikbare technologieën en moeten meer acties worden genomen op basis van inzichten die uit vroegere campagnes zijn verkregen.”

Nielsen benadrukte wel dat mobiele reclame er beter in lukt vrouwen te bereiken dan mannen. In de leeftijdsgroep tussen vijfentwintig en vierenveertig jaar bleken immers 37 procent van de campagnes hun vrouwelijk publiek te bereiken, tegenover amper 22 procent bij hun mannelijke leeftijdsgenoten. Ook wanneer het doelpubliek zowel uit mannen als vrouwen bestaat, bleken campagnes op mobiele platformen nagenoeg altijd beter te functioneren dan op desktops. Er wordt nog aangevoerd dat in de reiswereld en dienstensector online marketeers het meest geneigd bleken hun doelpubliek te bereiken (67 procent), gevolgd door entertainment (65 procent). Vooral retail (42 procent) en consumptiegoederen (43 procent) bleken echter problemen op te leveren.

Lees Verder

16:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.