09-08-17

Negatieve pers slecht voor rekrutering

Een schandaal kan een bedrijf een groot financieel verlies opleveren, maar kan de organisatie ook op heel andere manieren raken. Onder meer moet worden vastgesteld dat de negatieve berichtgeving ook de reputatie van de onderneming als werkgever kan aantasten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het platform CareerBuilder en Harris Poll bij meer dan tweeduizend rekruteerders en ruim drieduizend werknemers in de Verenigde Staten. Vastgesteld werd dat 61 procent van de mannelijke kandidaten geen sollicitatie zou overwegen bij een bedrijf dat door schandalen is beschadigd. Bij vrouwelijke werknemers loopt dat aandeel zelfs op tot 79 procent.

“De financiële schade die een schandaal aan een onderneming kost, kan meestal uiteindelijk wel weer worden goedgemaakt, maar het herstel van een beschadigde reputatie is vaak een heel andere kwestie,” benadrukt Rosemary Haefner, verantwoordelijke human resources bij CareerBuilder. “Onder meer blijken schandalen voor de onderneming op de arbeidsmarkt vaak problemen te creëren. Een groot deel van de werknemers toont immers weinig belangstelling om voor een bedrijf met een beschadigd imago te werken. Zij beseffen immers dat de associatie met een schandaal ook op henzelf een negatieve uitstraling kan hebben.”

Uit het onderzoek bleek dat 61 procent van de werkgevers toegaf dat een negatieve berichtgeving in de pers een ongunstige impact had op hun rekrutering. Bovendien wordt gewag gemaakt van de vorming van een toxische werkomgeving bij de actuele werknemers. De onderzoekers merken daarbij op dat het voor werkzoekenden bijzonder gemakkelijk is geworden om potentiële werknemers te onderzoeken. Anderzijds stelde minder dan 6 procent van de werknemers dat een schandaal hen zou aanzetten om bij hun werkgever ontslag te nemen. Nog wordt aangegeven dat een streven naar transparantie en een proactieve strategie rond problemen of klachten, een probleem kan vormen om een goede reputatie te behouden.

Lees Verder

16:20 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rekrutering |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.