10-08-17

Op één jaar bijna duizend nieuwe Amerikaanse brouwerijen

In de Verenigde Staten hebben de ambachtelijke brouwerijen tijdens de eerste helft van dit jaar het productievolume met 5 procent opgevoerd tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van de Amerikaanse Brewers Association. Er wordt wel gewag gemaakt van een vertraging, want tijdens de eerste helft van vorig jaar kon nog een stijging met 8 procent worden gemeld. Uit het rapport blijkt dat eind juni in de Verenigde Staten 5.562 brouwerijen actief waren. Dat betekende een stijging met 19,45 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt de opening van 2.739 bijkomende brouwerijen gemeld.

“De groeiritme van de kleine en onafhankelijke brouwerijen heeft zich gestabiliseerd op een niveau dat nog altijd gewag maakt van vooruitgang, maar wel in een meer mature markt,” benadrukt Bart Watson, hoofdeconoom van de Brewers Association. De groeivertraging moet volgens hem vooral worden toegeschreven aan de regionale brouwerijen, die in grotere mate afhankelijk zijn van distributie en daardoor minder snel groeien dan de microbrouwerijen, die hun voorraden vaak ter plaatse of in de directe omgeving aan de man kunnen brengen. Die trend zich volgens Watson vooral gemanifesteerd in Californië gemanifesteerd.

Watson wijst erop dat de Californische brouwerijen in het algemeen een omzetgroei tussen 5 procent en 6 procent konden melden. Wanneer echter naar de lokale distributie wordt gekeken, kon een toename met bijna 10 procent worden gemeld. Lokale brouwerijen vertegenwoordigen inmiddels 68,5 procent van de totale omzet, tegenover 60,3 procent de eerste helft vorig jaar. De Californische microbrouwerijen en brouwcafés verhoogden daarbij hun volume met bijna honderdduizend vaten. Daarvan werd slechts 4 procent geëxporteerd, terwijl het saldo lokaal werd verdeeld. “Er moet dan ook een toenemende interesse in de verkoop ter plaatse worden gemeld,” aldus nog Watson.

“Steeds grotere volumes worden ter plaatse in de brouwerij verkocht,” benadrukt hij. “Een bezoek aan de brouwerij is voor de consument dan ook steeds vaker het onderdeel van de bierbeleving.”

Lees Verder

18:56 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bier |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.