17-08-17

Bijval donkere chocolade spiegel Japanse vergrijzing

Een perceptie over de gezondheidsvoordelen van cacao blijft een belangrijke pijler voor het succes de Japanse chocolademarkt. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Euromonitor International. Er wordt aan toegevoegd dat de chocoladeverkoop zelfs een weerspiegeling van de verouderende Japanse populatie is geworden. Ook op het Japanse kantoor heeft het product volgens de onderzoekers echter duidelijk aan populariteit gewonnen. De chocoladeverkoop realiseert volgens Euromonitor in Japan dit jaar een omzet van 555 miljard yen, wat overeenkomt met ongeveer 5 miljard dollar. Tegenover vorig jaar is er sprake van een groei met 5 procent.

"Lange tijd werd de consumptie van chocolade in Japan als een ongezonde eetgewoonte bestempeld," aldus Euromonitor. "Een aantal wetenschappelijke studies waarin werd gesuggereerd dat polyfenolen in cacao een goede impact hebben op de gezondheid, hebben echter in de lokale Japanse media een prominente weerslag gekregen. Daardoor is de houding tegenover chocolade gevoelig veranderd. Consumenten, vooral oudere leeftijdsgroepen, blijven chocolade met hoge cacao-gehaltes kopen. Zwarte chocolade laat in Japan dan ook sterke prestaties optekenen. De groeicijfers van melkchocolade en witte variaties blijven daarentegen relatief bescheiden."

Euromonitor wijst erop dat de toenemende populariteit van zwarte chocolade bij de oudere Japanse bevolkingsgroepen een weerspiegeling vormt van de vergrijzing van de populatie van het land. "De Japanse bevolking kent een snelle veroudering, waardoor ook de bezorgdheid over de gezondheid toeneemt," stippen de onderzoekers aan. "Daarbij groeit tevens de overtuiging dat de gezondheid door goede voedingskeuzes op peil gehouden kan worden." Tevens werd opgemerkt dat in eerste instantie de zwarte chocolade nagenoeg uitsluitend in tabletten werd geconsumeerd, maar inmiddels ook in andere variaties - met noten, biscuits of vruchten - op de markt worden gebracht.

Er wordt aan toegevoegd dat de nieuwe chocoladeproducten in Japan goed worden onthaald. Daarbij wordt vooral interesse getoond in chocolade die is voorzien van een beschermende laag, zodat belet wordt dat het product te snel zou smelten. Vooral kantoorbedienden zouden een belangrijk afnemer van deze variaties zijn.

Lees Verder

17:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: chocolade, japan |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.