19-08-17

Reclame met menselijk gelaat boekt betere verkopen

Een consument heeft voorkeur voor verpakkingen met een menselijk gelaat, maar dat effect wordt onder invloed van een gevoel van eenzaamheid nog sterker. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Oregon. Het fenomeen is volgens de onderzoekers gebaseerd op de fundamentele behoefte van het individu om tot een groep te behoren en de wens om duurzame relaties uit te bouwen. Wanneer het individu deze sociale connecties moet missen, wordt volgens de onderzoekers vaak getracht die leemte op een andere manier, onder meer door het koopgedrag, in te vullen.

“Beelden kunnen een leemte opvullen bij de consument die een tekort aan sociale connecties toont,” benadrukt onderzoeksleider Bettina Cornwell, professor marketing aan de University of Oregon. “Wanneer de consument in de commerciële logo’s een menselijk gelaat opmerkt, zal de sympathie voor het merk toenemen. Om efficiënt te zijn, hoeft het gezicht in het logo ook niet heel expliciet duidelijk te zijn. Consumenten koppelen vaak menselijke eigenschappen aan voorwerpen of dieren. Dat antropomorfisme kan ook in deze omstandigheden worden toegepast. Eenzaamheid kan het individu sneller geneigd maken om aan andere onderwerpen menselijke karaktereigenschappen te verlenen.”

“Een gebrek aan interpersoonlijke relaties zal het individu motiveren om actief op zoek te gaan naar connectiepunten,” zegt Cornwell nog. “Een persoon die zich eenzaam voelt zal sneller geneigd zijn in beelden een gelaat te herkennen omdat er een grote drang naar deze sociale connectie wordt ervaren.” De onderzoekster merkt op dat de conclusies van de studie door de handel zouden kunnen worden gebruikt om in te spelen op de gevoelens van eenzaamheid en meer producten te verkopen, maar zegt te hopen dat de inzichten vooral hulporganisaties en andere initiatieven kan hebben om hulp te reiken aan mensen die geconfronteerd zouden worden met een gebrek aan sociale connecties.

Lees Verder

 

17:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.