22-08-17

Smartwatches staan voor nieuwe groeifase

Smartwatches zullen de volgende jaren een verdere doorbraak beleven. Dat blijkt uit een rapport van het bureau NPD Research op basis van een onderzoek bij meer dan vijfduizend consumenten in de Verenigde Staten. Opgemerkt wordt dat op dit ogenblik 9 procent van de Amerikaanse volwassen bevolking een smartwatch bezit. Dat betekende een stijging met bijna 1,5 procentpunt tegenover begin dit jaar, maar bovendien wordt ook het volgende anderhalf jaar nog een sterke toename worden opgetekend. Aangevoerd wordt dat de penetratie op de Amerikaanse markt tegen eind volgend jaar met 60 procent zal toenemen. Op dat ogenblik zal 15 procent van de Amerikaanse bevolking een smartwatch bezitten.

De groeiende populariteit heeft volgens de onderzoekers in belangrijke mate te danken aan nieuwe functies die met het apparaat mogelijk worden. In eerste plaats zouden smartwatches worden gebruikt voor het ontvangen van notificaties en tekstberichten (54 procent). Daarna is het apparaat vooral een instrument om de activiteit te meten (45 procent). Andere toepassingen zijn nieuwsberichten (31 procent), telefoonoproepen (25 procent), email (25 procent), het bekijken van video en foto’s (21 procent), satellietnavigatie (19 procent) en als afstandsbediening voor achtereenvolgens muziek (18 procent), domotica (17 procent) en televisie of video (15 procent).

“Er is veel te vroeg gesproken over de teloorgang van de smartwatch,” benadrukken de onderzoekers. “Er kan de volgende achttien maanden opnieuw een sterkere groei worden verwacht. Er moet toegegeven worden dat de eerste groeiprognoses voor de sector sterk waren overdreven. Een marktpenetratie van 9 procent is een goed niveau voor een product dat slechts enkele jaren op de markt aanwezig is. Verwacht mag worden dat een volgende golf van bijkomende toepassingen een aantal nieuwe gebruikers zal aantrekken en bestaande bezitters aan te zetten een upgrade door te voeren.” Op dit ogenblik wordt de markt vooral gedomineerd door de millennials, waar een penetratie van 13 procent kan worden opgetekend.

Opgemerkt wordt dat de demografische verschillen in het eigendom de volgende periode verder zullen worden afgebouwd. “Het verschil in bezit tussen mannelijke en vrouwelijke consumenten is al tot het laagste niveau in de geschiedenis teruggevallen,” aldus de onderzoekers. “Daarmee wordt een duidelijk signaal gegeven dat de technologie meer een mainstream publiek begint te bereiken.”

Lees Verder

18:15 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smartwatch |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.