23-08-17

Breed design moet aan klant dominanter karakter bezorgen

Een breed gelaat wordt in verband gebracht met dominantie en wekt bij de meeste mensen dan ook afkeer op, maar in een aantal gevallen wordt daarvan afgeweken. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de University of Kansas en de University of Toronto. Wanneer men in bepaalde situaties als een persoon met invloed of macht zou willen worden beschouwd, zou men volgens de onderzoekers producten aankopen die aangeprezen worden door personages met een bredere gelaatsvorm. Tevens zou ook een voorkeur kunnen worden vastgesteld voor producten waarin deze bredere gelaatsvorm eveneens naar voor komt.

“Er is al aangetoond dat de mens evolutionair geleerd heeft om signalen van gelaatsuitdrukkingen te herkennen,” benadrukt onderzoeksleider Ahreum Maeng, professor marketing aan de University of Kansas. “Dat geldt zeker voor uitdrukkingen die dominantie signaleren. Een breed gezicht wordt daarbij als een signaal van dominantie bestempeld. Deze processen kennen in de hersenen een automatisch proces. Ook wanneer een menselijk gelaat in het productdesign kan worden herkend, wordt de mens tot de gerelateerde perceptie gedwongen. Ook is al herhaaldelijk vastgesteld dat het individu aan dieren en voorwerpen vaak een menselijk karakter toekennen.”

“Wanneer personen zich voorbereiden op een situatie waarin een dominante positie een voordeel kan aanbieden - zoals een zakelijke onderhandeling - blijken ze vaak te kiezen voor een breder productdesign voor het horloge dat ze zullen dragen of de auto die ze willen huren om zich naar de afspraak te begeven,” betoogt professor Maeng. “Dat fenomeen kan wellicht worden verklaard door de hoop dat het bredere ontwerp aan het individu tijdens de confrontatie de mogelijkheid zal bieden een grotere dominantie uit te stralen. Wanneer proefpersonen zich voorbereiden om meer ontspannen situaties, zoals een ontmoeting met hun kinderen of familie, blijkt die drang naar een breed ontwerp gevoelig te verminderen.”

Lees Verder

16:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: design |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.