23-08-17

Ook toerisme profiteert van menselijk karakter

Toeristische bestemmingen met een menselijk karakter genieten bij bepaalde groepen toeristen een grotere populariteit. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Queensland University of Technology (QUT) in Australië naar de aantrekkingskracht van grote toeristische bestemmingen zoals Parijs en Rome. Wanneer deze bestemmingen in promoties aan menselijke karaktereigenschappen werden gelinkt, kon volgens de onderzoekers een verhoogde aantrekkingskracht worden opgetekend. Vooral toeristen met een hogere gevoeligheid voor antropomorfe eigenschappen, bleken een toegenomen belangstelling te laten registreren.

“Wanneer in campagnes Parijs of Rome met menselijke karakters werden vereenzelvigd, kon bij sommige toeristen een grotere belangstelling voor de bestemming worden opgemerkt dan wanneer louter melding werd gemaakt van attracties en andere concrete feiten,” aldus onderzoeksleider Kate Letheren, professor psychologie en communicatie aan de Queensland University of Technology. “Personen met een grotere antropomorfe aanleg - die de sterkste neiging hebben om ook aan hun auto of huisdier menselijke eigenschappen te koppelen, bleken het meest geneigd om na de lectuur van een promotie met verpersoonlijkte content een positief gevoel tegenover de bestemming te tonen.”

“Het is voor marketeers van toeristische bestemmingen en evenementen normaal om een connectie met de consument te kunnen leggen,” benadrukken de onderzoekers. “De verpersoonlijking van een locatie of een evenement kan een positief klimaat creëren en kan aan het publiek een warm en welkom gevoel bezorgen. Datzelfde fenomeen zorgt ervoor dat onder meer de Olympische Spelen vaak een lieftallige dierenfiguur als mascotte kiezen.” De onderzoekers merken nog op dat het toerisme zich vaak op specifieke doelgroepen - zoals Chinese bezoekers of luxereizigers - toespitsen, maar op een gelijkaardige manier ook met verpersoonlijking kunnen werken om een publiek aan te spreken.

“Wanneer men weet welke karaktereigenschappen een persoon heeft, kan men hem gepaste boodschappen bezorgen,” aldus nog de onderzoekers. “Tien tot twintig jaar geleden was dat totaal onmogelijk, maar met de huidige technologie kan een perfecte selectie van een potentieel geïnteresseerd publiek maken.”

Lees Verder

17:44 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.