23-08-17

Sociale mediacultuur promoot publicatie ongepaste content

Het plaatsen van content met riskante of ongepaste inhoud op sociale media is vaak een bewuste strategie, ingegeven door een streven om bij de groep te horen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Plymouth bij een groep studenten in Groot-Brittannië en Italië. De onderzoekers konden tussen beide groepen wel een onderscheid in gepubliceerde riskante content optekenen. Terwijl de Britse studenten vooral gewag maakten van de consumptie van alcohol en drugs, lieten hun Italiaanse collega’s zich eerder verleiden tot het plaatsen van aanstootgevende content en persoonlijke informatie.

“Jonge volwassenen kennen een bijzonder intens gebruik van sociale media, maar de geplaatste content voldoet niet altijd aan de maatschappelijke normen,” benadrukt onderzoeksleider Claire White, professor psychologie aan de University of Plymouth. “Dat wordt vaak als een vorm van impulsiviteit bestempeld, maar moet in werkelijkheid beschouwd worden als een gedrag om zich de veronderstelde sociale normen te volgen. Om zich in die bredere sociale mediacultuur te kunnen inpassen, meent een gedeelte van de gebruikers dat het hanteren van riskante en ongepaste content de geschikte strategie vormt.”

“Eerder onderzoek heeft aangetoond dat impulsiviteit gekoppeld kan worden aan online risicogedrag, maar er blijken ook andere gronden te kunnen worden gevonden,” zegt professor White nog. “De conclusies gaan wel in tegen de intuïtie, die immers zou zorgen dat gebruikers door een grotere zelfsturing - de aanpassing van het persoonlijke gedrag aan de veronderstelde sociale nomen - hun online acties meer zouden overwegen en meer een terughoudende houding zou aannemen. In werkelijkheid blijkt dat gebruikers met een hogere aanpassingsdrang even riskante boodschappen op sociale media als impulsieve gebruikers. Riskant gedrag wordt niet alleen normaal ervaren, maar als een gewenste actie beschouwd.”

“Uit het onderzoek blijkt nog dat cultuur een impact heeft op de aard van de content die wordt geplaatst,” zeggen de onderzoekers. “Het feit echter dat zowel Britse als Italiaanse jongeren zich tot risicovolle online boodschappen lenen, kan er gewag gemaakt worden van een bredere sociale mediacultuur die dit type van risicogedrag aanmoedigt.”

Lees Verder

16:53 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.