30-08-17

Touchscreen zet shopper aan tot impulsieve aankopen

Touchscreens lokken bij de consument een sterk experimentele denkstijl uit, waardoor mogelijk impulsieve beslissingen kunnen volgen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of British Columbia bij een honderdtal studenten. De Canadese onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat de respondenten bij het online shoppen op een desktop een meer rationeel gedrag vertoonden dan op apparaten met een touchscreen. De onderzoekers wijzen erop dat de vaststellingen belangrijke consequenties kunnen hebben, aangezien aanraakschermen volgend jaar bij de helft van de volledige ecommerce-activiteit zullen zijn betrokken.

“Wanneer shoppers gebruik maken van een apparaat met een touchscreen, zijn ze meer geneigd aangename producten - die meestal niet levensnoodzakelijk zijn - interessanter te vinden, zodat ook gemakkelijker een aankoop wordt verricht,” voeren de onderzoekers Ying Zhu en Jeffrey Meyer, docenten marketing, aan. “Met touchscreens kunnen door de vingerbewegingen gevoelens met een experimenteel en affectief karakter worden gecreëerd, in lijn met de speelsheid en emotionele natuur van hedonische producten.” Onder meer werd vastgesteld dat consumenten met touchscreens meer geneigd waren om sneller een kortingsbon voor een restaurant dan voor een voedingswinkel aan te kopen.

“Het restaurant is duidelijk een hedonische beslissing,” betogen de onderzoekers. “Bij desktops kon de tegenovergestelde keuze worden opgetekend.” Tevens werd vastgesteld dat touchscreens ook eerder konden worden gelinkt aan impulsieve beslissingen dan aan rationele keuzes. Desktops konden daarentegen eerder worden gekoppeld aan voorzichtige overwegingen. De resultaten van het onderzoek sluiten minstens gedeeltelijk aan bij eerdere vaststellingen, waaruit al gebleken was dat een consument sneller tot een aankoop zal overgaan wanneer hij het product voordien heeft kunnen betasten. De aanraking zou immers een emotie en een gevoel van verbondenheid genereren.

Lees Verder

12:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: touchscreen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.