14-09-17

Muziek in staat om mannen aantrekkelijker te maken

Mannen krijgen onder invloed van muziek in de ogen van vrouwen een grotere aantrekkingskracht. Een omgekeerd effect kan echter niet worden vastgesteld. Dat is de conclusie van een onderzoek van psychologen aan de Universität Innsbruck en de Universität Wien bij een honderdtal personen met een gemiddelde leeftijd van drieëntwintig jaar. Wanneer vrouwelijke proefpersonen naar muziek hadden geluisterd, bleken portretten van mannen op het gebied van aantrekkelijkheid een hogere score te krijgen en kon ook een grotere bereidheid voor een afspraak worden geregistreerd. Het fenomeen werd nog duidelijker wanneer de vrouwen aan opwindende muziek en complexe waren blootgesteld.

“Er kan in de geschiedenis nauwelijks een cultuur worden gevonden waarin muziek geen belangrijke functie heeft gehad,” benadrukte onderzoeksleider Manuela Marin. “Er bestaan verschillende theorieën over de motieven waarom de mens musiceert, maar tot nu toe kon daarover geen enkele zekerheid worden geboden. In de evolutietheorie van Charles Darwin wordt aan de muziek een functie in de seksuele selectie toegewezen. De muzikale vaardigheden zouden daarbij als een indicator voor goede genen worden aanzien en daardoor ook een element van de partnerkeuze kunnen zijn. Ook voor die stellingen konden tot nu toe echter geen praktische aanwijzingen worden gevonden.”

Anderzijds is het volgens Marin duidelijk dat muziek sociale functies heeft. “Onder meer kan onder invloed van muziek een grotere sociale samenhang worden gestimuleerd,” betoogt de Oostenrijkse psychologe. “Bovendien heeft de muziek ook een functie in de relatie tussen moeder en kind.” Marin voegt eraan toe dat de aantrekkelijkheid van het gelaat één van de belangrijkste lichamelijke kenmerken is die een partnerkeuze kan beïnvloeden. Er moet volgens de onderzoekster echter nog een lange weg worden afgelegd vooraleer de achterliggende verbanden nauwkeurig kunnen worden geïdentificeerd.

Uit het onderzoek bleek nog dat het tijdstip van de menstruatiecyclus geen enkele invloed had op de conclusies van de studie.

Lees Verder

18:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: muziek |  Facebook |

Amerikaanse toerist kiest voor Hawaii en Italië

Indien er geen enkele rekening gehouden zou moeten worden met financiële belemmeringen zijn Hawaii en Italië voor de Amerikaanse bevolking de meest populaire toeristische bestemming. Dat blijkt uit een onderzoek van de financiële blog Cashlorette.com bij ruim duizend residenten van de Verenigde Staten. Bij de favoriete binnenlandse bestemmingen wordt Hawaii gevolgd door Florida, Californië, Alaska en Colorado. In het buitenland wordt na Italië vooral een voorkeur opgemerkt voor Australië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland. Uit het onderzoek bleek nog dat 47 procent van de ondervraagden alleen op reis zou willen gaan. Bij de millennials loopt dat cijfer zelfs op tot 58 procent.

Uit het onderzoek bleek dat Hawaii vooral bij Amerikaanse vrouwen een grote populariteit geniet. Bij mannelijke toeristen komt Hawaii pas op een derde plaats, na Florida en Californië. Ook kon worden worden vastgesteld dat millennials een voorkeur vertonen voor Californië, gevolgd door Florida en Hawaii. Alle andere leeftijdsgroepen plaatsten Hawaii op de eerste plaats. Wanneer naar politieke gezindheid wordt gekeken, verkiezen conservatieven een reis naar Florida, terwijl democraten een voorkeur tonen voor Californië. Onafhankelijken zouden daarentegen liefst op vakantie naar Hawaii gaan. Na de top vijf bestemmigen volgen New York, Texas, Arizona en Washington

Bij de internationale bestemmingen kan volgens de onderzoekers bij alle bevolkingscategorieën een voorkeur voor Italië worden opgemerkt. Alleen blijkt dat onafhankelijke kiezers liever naar Australië zouden reizen, terwijl bij de landelijke bevolking een voorkeur voor Ierland zou kunnen worden opgemerkt. Na de top vijf volgen Canada, Japan, Spanje, Duitsland en Israël. De onderzoekers stelden echter ook vast dat 7 procent van de Amerikanen nooit het grondgebied van de Verenigde Staten, zelfs niet wanneer alle kosten zouden worden vergoed, willen verlaten. Democraten bleken tenslotte veel sneller geneigd alleen op reis te gaan dan republikeinen.

Lees Verder

18:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme |  Facebook |

Amerikaanse shopper snel met alternatieven voor cash

Tegen eind dit decennium zullen in de Verenigde Staten 54 procent van de consumenten bij het shoppen niet langer op cash geld beroep doen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Paysafe bij consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Canada. Er wordt aan toegevoegd dat meer dan de helft van de ondervraagden nog slechts één keer in de maand van een bankautomaat gebruik maakt, terwijl één op zeven te kennen geeft bijna nooit cash geld bij zich te dragen. Tevens wordt opgemerkt dat 63 procent van de ondervraagden minder van cash geld gebruik maakt dan vorig jaar. Het afscheid van het fysieke geld lijkt volgens de onderzoekers dan ook verder te gaan.

De onderzoekers bemerkten verder ook een toenemende belangstelling in nieuwe betaalmethodes. Daarbij kon worden vastgesteld dat 14 procent van de Amerikaanse consumenten inmiddels gebruik maakt van cryptomunten, terwijl ongeveer 16 procent getuigt al met biometrische identificatie te hebben gewerkt. Daarnaast merkt 31 procent op beroep te doen op mobiele portefeuilles zoals Android Pay of Apple Pay. Dat hoge niveau wordt gelinkt aan een toenemend vertrouwen in het gebruik van de mobiele telefoon bij het shoppen, waar al een niveau van 72 procent wordt bereikt. De onderzoekers hebben het over een kern van early adopters die de basis leggen voor een breed gebruik van nieuwe betaalmethodes.

Tegelijkertijd moest worden vastgesteld dat Amerikaanse consumenten ook nog altijd aan traditionele betaalmethodes vasthouden. Daarbij bleek dat 50 procent de maand voordien nog een cheque hadden geschreven, tegenover 40 procent in Canada en 30 procent in Groot-Brittannië. Ook moest worden gemeld dat 30 procent van de ondervraagden te kennen gaf zich bezorgd te maken over een mogelijke diefstal van zijn telefoon. “De hedendaagse retailklant krijgt een grote keuzemogelijkheid aangeboden bij de aankoop en levering,” betogen de onderzoekers. “Die diversiteit moet ook bij de betaling kunnen worden geboden, waarbij zowel traditionele als opkomende betaalmethodes beschikbaar moeten zijn.”

Lees Verder

17:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: geld |  Facebook |

Email haalt voordeel uit gepersonaliseerde hoofding

Email met een gepersonaliseerde hoofding heeft 58 procent meer kans geopend te worden. Toch blijkt amper 2,3 procent van de commerciële verzenders van email van die personalisering gebruik te maken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Yes Lifecycle Marketing op basis van meer dan zeven miljard emails die tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werden verzonden. Er moet volgens de onderzoekers dan ook worden vastgesteld dat marketeers voor de verbetering van relevantie van hun boodschappen minder intensief op klantengegevens beroep doen dan aangewezen zou zijn.

Uit het onderzoek bleek dat 1,1 procent van alle emails in hun hoofding de naam en voornaam van de geadresseerde hadden vermeldt, terwijl bij 1,2 procent gewag gemaakt wordt van personalisering die op een andere manier is gebaseerd, zoals de status van getrouwheidsprogramma’s, het online gedrag of de aankoopgeschiedenis. “Rekening houdend met het feit dat veel commerciële emails door de consument ongelezen worden verwijderd, is personalisering een uitstekend middel om de klant te engageren,” betoogt Michael Fisher, president van Yes Lifecycle Marketing. “Wanneer de marketeer de relevantie van een email in zijn hoofding duidelijk kan maken, neemt de kans op succes gevoelig toe.”

De onderzoekers stelden vast dat emails zonder een gepersonaliseerde hoofding 14,1 procent kans lopen geopend te worden. Wanneer de naam van de bestemmeling wordt gebruikt, loopt die kans op tot 21,2 procent. Bij andere vormen van personalisering is er sprake van een score van 22 procent. “Personalisering is voor de consument geen onbekend begrip meer,” stippen de onderzoekers op. “De klant verwacht dat de marketeers de beschikbare content boetseren volgens hun persoonlijke behoeften en verwachtingen. De adverteerders kunnen het zich niet veroorloven om deze verwachtingen naast zich neer te leggen.”

Lees Verder

16:56 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: email |  Facebook |

Nucleaire energie nog niet helemaal uitgewerkt

Kernenergie is weliswaar over zijn hoogtepunt heen, maar behoort nog niet tot het verleden. Dat is de conclusie van een rapport van de World Nuclear Industry. Opgemerkt wordt dat nieuwe initiatieven niet meer worden genomen, maar de inertie van de sector zorgt er volgens de onderzoekers voor dat een aantal projecten nog steeds worden ontwikkeld. Vastgesteld werd dat op dit ogenblik nog drieënvijftig projecten in ontwikkeling zijn. Over een periode van vier jaar is er sprake van een daling met vijftien initiatieven. Er wordt wel opgemerkt dat de wereldwijde nucleaire productie vorig jaar nog een groei met 1,4 procent heeft gekend, dankzij een toename met 23 procent in China.

Er wordt aan toegevoegd dat kernenergie dit jaar een aandeel van 10,5 procent heeft in de wereld elektriciteitsproductie. Dat betekende een daling met 0,2 procent tegenover vorig jaar. Vijf landen zijn verantwoordelijk voor 70 procent van de wereldwijde productie van kernenergie. De Verenigde Staten en Frankrijk, de tweede grootste producenten van de wereld, zijn verantwoordelijk voor de helft van de totale nucleaire energie-opwekking. De voorbije jaren is China volgens het rapport echter het enige land waar nog een significant aantal nucleaire reactoren wordt gebouwd. Maar ook die uitzondering zou op zijn einde kunnen lopen, aangezien in China dit jaar geen enkele nucleaire reactor werd gebouwd.

In het rapport wordt nog opgemerkt dat de wereldwijde capaciteit van de nucleaire sector het voorbije jaar met negen gigawatt is toegenomen. Daarentegen konden zonnekracht en windenergie een toename met respectievelijk 75 gigawatt en 55 gigawatt melden. Nog wordt aangevoerd dat de kostendalingen van de hernieuwbare technologieën de concurrentiekracht op de energiemarkt heeft verhoogd, zodat ook een grotere interesse van investeerders kon worden opgetekend. Het voorbije jaar zou ongeveer 240 miljard dollar zijn geïnvesteerd in hernieuwbare energieën, tegenover ongeveer 10 miljard dollar in de nucleaire sector.

Lees Verder

16:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kernenergie |  Facebook |

Mannen gebruiken Facebook negatiever dan vrouwen

Bij mannen kan achter het gebruik van Facebook vaker antisociale motieven worden vermoed dan bij vrouwen. Het fenomeen kan wellicht worden verklaard door een groter gehalte aan narcisme bij mannelijke gebruikers. Dat blijkt uit een onderzoek van psychologen aan de Brunel University London en de Goldsmiths University of London. Eerder al werd aangetoond dat mannen op Facebook sneller geneigd zijn tot pesterijen en online asociaal gedrag in het algemeen. Ook werd eerder al bewezen dat bij mannen hogere niveaus van narcisme worden aangetroffen, maar er wordt volgens de onderzoekers nu een eerste keer een verband met antisociaal gedrag gelegd.

“Het verband moet misschien gezocht worden in het feit dat de zelfverheerlijking van de narcist de neiging kan hebben anderen af te stoten,” betogen de onderzoekers Nelli Ferenczi, Tara Marshall en Kathrine Bejanyan say. “Door de publicatie van zelfverheerlijkende content op Facebook proberen narcisten een online profiel te creëren dat volgelingen en bewonderaars lokt, maar uiteindelijk geen echte prosociale doelstellingen heeft. Bovendien zullen narcisten zich wellicht antagonistisch opstellen tegen gebruikers die in hun verhaal van zelfverheerlijking niet wensen mee te gaan. Dat antagonisme zou zich kunnen uiten in vijandigheid of boosheid tegen gebruikers die hen uitdagen of onvoldoende aandacht schenken.”

“Cyberpesten is een strategie om aandacht te krijgen en voor narcisten een manier om een negatieve sociale macht en invloed te kunnen uitoefenen,” betogen Ferenczi, Marshall en Bejanyan. De onderzoekers merken verder op dat vrouwen meer geneigd zijn om Facebook op een prosociale manier te gebruiken. Daarbij wordt volgens hen immers gestreefd naar een gevoel van verbondenheid en samenhorigheid, wat gedeeltelijk kan worden verklaard door de grotere waarde die vrouwen aan hechte relaties stellen. Er moeten volgens de onderzoekers dan ook inspanningen worden gedaan om het gebruik van Facebook op een meer constructieve en harmonieuze manier te promoten.

Lees Verder

16:15 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: facebook |  Facebook |

Mobiele biometrie wordt snel alomtegenwoordig

Over vijf jaar zal biometrie op smartphones en andere mobiele platformen alomtegenwoordig zijn. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Acuity Market Intelligence. Opgemerkt wordt dat bijna twee op drie smartphones die dit jaar op de markt worden verkocht een biometrische toepassing zullen hebben. Over twee jaar zal de technologie volgens het rapport echter op alle toestellen kunnen worden teruggevonden. Er wordt aan toegevoegd dat de sector over vijf jaar een omzet van 50,6 miljard dollar zal vertegenwoordigen. Het voorbije jaar werden 6,5 miljard dollar inkomsten gerealiseerd. De sector zal dan ook de volgende jaren een gemiddelde groei met 41 procent laten optekenen.

Uit het rapport blijkt dat wearables en tablets minder snel geneigd zijn op biometrie over te schakelen dan smartphones, waar vooral scanners voor vingerafdrukken massaal kunnen worden teruggevonden. Dit jaar zouden 54,5 procent van alle wearables met biometrie zijn uitgerust. Bij tablets zou dat aandeel nog verder terugzakken tot 41,2 procent. “Maar tegen het eind van dit decennium zullen ook op deze apparaten diverse biometrische toepassingen kunnen worden aangetroffen,” benadrukken de onderzoekers. Er wordt aan toegevoegd dat eind dit jaar meer dan 1,9 miljard apparaten met biometrische toepassingen operationeel zullen zijn. Over vijf jaar zal dat aantal tot 5,5 miljard exemplaren zijn opgelopen.

Er wordt aan toegevoegd dat over vijf jaar 16,7 miljard biometrische applicatie-downloads zullen kunnen worden geteld. Op datzelfde tijdstip zullen ook meer dan 1,37 biljoen mobiele transacties worden geteld waarbij een biometrische identificatie noodzakelijk zal zijn. “Mobiele biometrie staat pas aan het begin van de digitale identificatie,” benadrukt Maxine Most, hoofdanalist bij Acuity Market. “Terwijl op dit ogenblik wordt biometrie vooral beschouwd als een handig alternatief voor de ontgrendeling van smartphones, maar snel zullen nieuwe toepassingen op de markt worden gebracht - onder meer op basis van cloudtechnologie - om traditionele processen van digitale authenticatie te vervangen.”

Lees Verder

15:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: biometrie |  Facebook |