14-09-17

Nieuwsoverzicht

Er zal in de buurt van de prehistorische site van Stonehenge een tunnel worden aangelegd om het autoverkeer tussen Londen en het zuidwesten van Engeland vlotter te laten doorstromen. Dat heeft de Britse regering beslist, onlangs aanhoudend protest van de Stonehenge Alliance, een groep organisaties die vreest voor een negatieve impact van de tunnel op de omgeving. De tunnel krijgt een lengte van 2,9 kilometer en zou een investering vergen van ongeveer 1,6 miljard pond. Beslist werd wel om de tunnel op grotere afstand van de archeologische site aan te leggen dan eerder was gepland. De geschiedenis van Stonehenge gaat minstens vijfduizend jaar terug. De site behoort tot het erfgoed van de Unesco.

Nadat Groot-Brittannië de Europese Unie heeft verlaten, zal de Amerikaanse verzekeraar Chubb zijn Europese hoofdkantoor naar Parijs overhevelen. Dat heeft Even Greenberg, chief executive van Chubb, bekend gemaakt. Er werd niet meegedeeld hoeveel banen van Londen naar Parijs zouden worden gebracht. De komst van Chubb is een goed nieuws voor Parijs, dat tot nu toe relatief heeft kunnen profiteren van een potentiële afslanking van Londen als Europees financieel centrum ten gevolge van de brexit. Frankrijk is na Groot-Brittannië de grootste verzekeringsmarkt van Europa. Vele verzekeraars hebben echter voor een verhuis naar onder meer Luxemburg gekozen.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal over twee jaar de productie van zijn Dreamliner opvoeren. Dat heeft Dennis Muilenburg, chief executive van Boeing, bekend gemaakt. Op dit ogenblik worden van de Dreamliner twaalf exemplaren per maand geproduceerd, maar dat tempo zal na volgend jaar met twee eenheden worden verhoogd. Muilenberg merkt op dat een grote interesse kan worden geregistreerd voor de Dreamliner, ondanks de uitdagende omstandigheden op de markt van toestellen voor intercontinentale vluchten. Het orderboek van de Dreamliner zou al voor een periode van vijf jaar volraken, terwijl volgend decennium ook nog vele vlootvernieuwingen moeten worden verwacht.

De groep Seadrill, verhuurder van offshore boorplatformen en exploratieschepen, krijgt in de Verenigde Staten bescherming tegen zijn schuldeisers. Seadrill heeft een schuldenlast van bijna 6 miljard dollar. De groep beschikt over een vloot van meer dan vijftig boorplatformen, maar nog slechts een dertigtal exemplaren is operationeel. Door de lage olieprijzen werden immers nieuwe booractiviteiten uitgesteld, zodat Seadrill grote moeilijkheden kreeg zijn investeringen terug te betalen. Het bedrijf werkt aan een oplossing, waarbij onder meer een kapitaalinjectie van 1 miljard dollar zou worden voorzien. De participatie van de huidige aandeelhouders zou daardoor grotendeels verdampen.

Verzekeraar Ethias heeft een belang van 4,16 procent genomen in de logistieke vastgoedgroep Montea. De operatie vormt een onderdeel van een kapitaaloperatie waarmee Montea een bedrag van maximaal 68 miljoen euro zou willen ophalen. De participatie wordt overgenomen van de familie de Pauw en Belfius Insurance, die na de kapitaalverhoging nog een belang van respectievelijk 16,2 procent en 8,8 procent in de vastgoedgroep overhouden. De kapitaalverhoging zal onder meer worden gebruikt voor bijkomende investeringen en de schuldenlast af te bouwen. Montea benadrukt voor eind volgend jaar zijn portfolio met 150 miljoen euro te willen uitbreiden.

De Vlaamse regering heeft zijn beslissing over de aanleg van het Saeftinghedok op de Linkeroever van de Antwerpse haven tot begin volgend jaar uitgesteld. Het Antwerpse havenbestuur pleit al jaren voor de aanleg van een extra containerdok op de linkeroever van de Schelde. Dat dok zou echter door het dorp Doel lopen. Vooraleer een definitieve beslissing wordt genomen, wil de Vlaamse regering naar eigen zeggen echter eerst alle mogelijke andere alternatieven onderzoeken, zodat het dorp mogelijk toch gespaard zou kunnen blijven. Het Antwerpse havenbestuur betreurt het uitstel, aangezien er nu al capaciteitsproblemen worden ervaren en dringend extra ruimte moet worden gecreëerd.

Sigarettenfabrikent Philip Morris zal bijna 1 miljard dollar ter beschikking stellen voor de Foundation for a Smoke-Free World, gespreid over een periode van twaalf jaar. Philip Morris heeft de organisatie, die zal worden geleid door een voormalige functionaris van de World Health Organization (WHO), zelf opgericht. Onder meer zal de stichting naar eigen zeggen onderzoek financieren, de impact van rookvrije alternatieven evalueren en de afbouw van het rookgedrag opvolgen. Ook wil de stichting de tabaksfabrikanten voorbereiden op een afnemende vraag naar hun producten. Philip Morris heeft zelf onder meer al de Iqos, een apparaat dat tabak verhit, op de markt gebracht.

In de Europese Unie zal de intercontinentale luchtvaart tot eind dit decennium vrijgesteld blijven van een deelname aan het Emissions Trading System (ETS). Dat heeft het Europese Parlement beslist. In de Europese Unie werkt de luchtvaart al vijf jaar met emissierechten voor de uitstoot van koolstofdioxide. Die regeling geldt echter enkel binnen de grenzen van Europese Unie. Het intercontinentale verkeer is van die verplichting vrijgesteld. Het Europese Parlement zegt met zijn nieuwe beslissing de internationale luchtvaart ruimte te willen geven een akkoord over de uitstootrechten te vinden, maar tegelijkertijd te willen benadrukken dat het Europese geduld niet eindeloos is.

De uitstoot koolstofdioxide van de Europese wagens moet het volgende decennium met 20 procent worden verminderd. Dat staat in een plan van de European Automobile Manufacturers Association (Acea). Dieter Zetsche, voorzitter van de Europese sectororganisatie, maakt daarbij gewag van een sterke reductie, die volgens hem ook in lijn ligt met de verwachtingen die tegenover andere industriële sectoren worden gesteld. Er wordt wel dat aan het voorstel een aantal voorwaarden worden gekoppeld. Onder meer moet de vraag naar elektrische voertuigen toenemen en moet de oplaadinfrastructuur sterk worden uitgebreid. Midden volgend decennium moet een evaluatie worden voorzien.

De Japanse technologiegroep Toshiba heeft met een consortium onder leiding van investeerder Bain Capital een principeakkoord bereikt over de verkoop van zijn divisie geheugenchips. Eind deze maand wordt naar verwachting een definitieve overeenkomst gesloten. De Japanse groep ziet zich verplicht om een aantal activa te verkopen om zware verliezen op zijn Amerikaanse nucleaire divisie te kunnen verwerken. Toshiba heeft van de Japanse beursautoriteiten tot maart volgend jaar tijd gekregen om de financiële problemen weg te werken. Indien geen oplossing wordt gevonden, zou Toshiba mogelijk zijn notering op de beurs van Tokio kunnen verliezen.

Renstal McLaren Formula1 beëindigt na dit jaar de samenwerking met motorenleverancier Honda. Dat hebben een aantal media gemeld. McLaren zou vanaf volgend jaar opnieuw motoren van de Franse constructeur Renault gebruiken. McLaren werkte de voorbije drie seizoenen met Honda als motorenleverancier, maar die coöperatie heeft weinig successen opgeleverd. Geen enkele keer kon een podiumplaats worden gehaald. Een groot aantal races diende door motorproblemen vroegtijdig te worden gestaakt. Honda en McLaren hadden drie decennia geleden ook al eens gedurende vier jaar een samenwerking. Honda zou volgend seizoen motorenleverancier worden van de renstal Toro Rosso.

Het Nederlandse chemieconcern AkzoNobel heeft in Ashington in Noord-Engeland een hypermoderne fabriek in gebruik genomen. De bouw van de fabriek heeft een bedrag van meer dan 100 miljoen euro gekost en is daarmee de grootste investering uit de geschiedenis van de verfdivisie van het Nederlandse concern. De systemen in de fabriek zijn volledig computergestuurd, waardoor naar eigen zeggen een bijzonder grote flexibiliteit kan worden gerealiseerd. Bovendien werd bij de nutsvoorzieningen en het afvalbeheer voor milieuvriendelijke technologieën gekozen. De fabriek heeft een capaciteit van 100 miljoen liter per jaar. Daarmee verdubbelt AkzoNobel zijn Britse productiecapaciteit.

EasyJet gaat in samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen vliegtickets naar verre bestemmingen verkopen. Zelf neemt EasyJet daarbij de doorreismogelijkheden binnen Europa voor zijn rekening. Dat heeft de Britse luchtvaartmaatschappij bekend gemaakt. In eerste instantie zou daarbij gewerkt worden op de Londense luchthaven Gatwick, maar op termijn wordt ook aan andere grote Europese luchthavens gedacht. De luchtvaartmaatschappij zegt niet te verwachten dat de nieuwe dienst een negatieve impact zou kunnen hebben op de stiptheid. Er wordt immers alleen een doorverbinding aangeboden wanneer een voldoende lange overstaptijd ter beschikking is.

Het opkomende Chinese automerk Wey heeft ambitieuze plannen en wil binnen drie tot vier jaar ook op de belangrijke automarkten in Europa en de Verenigde Staten actief zijn. Dat heeft een woordvoerder van Wey te kennen gegeven. Tegen eind dit decennium wil Wey naar eigen zeggen al een verkoop van 400.000 exemplaren realiseren. Wey zegt zich daarbij op het gebied van kwaliteit met de absolute top te willen meten, maar wel met een goedkoper prijsticket te zullen werken. Op dit ogenblik beschikt Wey, onderdeel van het autoconcern Great Wall, alleen over een wagen met een benzinemotor. Dat assortiment wordt echter met een hybride en elektrische wagen uitgebreid.

Het Brits-Nederlandse energieconcern Shell wil zich terugtrekken uit het olieveld Majnoon in Irak. Dat heeft onder meer het persbureau Reuters gemeld. De beslissing zou een onderdeel zijn van de strategie van Shell om wereldwijd voor 30 miljard dollar bedrijfsactiviteiten af te stoten. Shell heeft op dit ogenblik nog een belang van 45 procent in Majnoon, dat drie jaar geleden met de productie van start ging. Majnoon is één van de grootste olievelden van de wereld. Het veld realiseert op dit ogenblik een productieniveau van 235.000 vaten per dag. Bedoeling was om die productie tot 400.000 vaten op te voeren, maar men zou er niet in gelukt zijn een overeenkomst te vinden.

10:33 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.