15-09-17

Hitmuziek moet zowel herkenbaar als onderscheidend zijn

Vaak wordt opgemerkt dat populaire muziek vooral eenheidskoek weerspiegelt, maar in werkelijkheid blijken tophits vooral gecreëerd te worden met composities die weliswaar conformiteit tonen met de actuele muzikale voorkeuren, maar tegelijkertijd ook blijk van individualiteit geven. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan Insead en de Columbia Business School, gebaseerd op een analyse van meer dan 26.000 composities in de hitlijsten van Billboard sinds het einde van de jaren vijftig van de voorbije eeuw. De conclusies van de studie kunnen volgens de onderzoekers ook consequenties hebben voor de algemene populaire cultuur.

“Om de absolute top van de hitlijsten te kunnen halen, moet blijkbaar een evenwicht gezocht worden tussen familiariteit en nieuwigheid,” zegt onderzoeksleider Noah Askin, professor organisatiegedrag bij Insead. “De composities die de hoogste echelons van de hitlijsten bereiken, tonen gelijkenissen met andere populaire muziek die op datzelfde ogenblik op de markt kan worden opgemerkt, maar toch moeten een aantal unieke elementen kunnen worden aangegeven om zich te kunnen onderscheiden.” Volgens Askin is de muziek van Adele daarvan het beste bewijs, aangezien de zangeres zich fijne differentiaties bijzonder succesvol heeft getoond.

“Er bestaat een perceptie dat tophits kunnen worden gecreëerd op basis van de voorkeuren die door het publiek worden getoond, maar de rol van onzekere factoren kan niet worden uitgesloten,” zegt mede-onderzoeker Michael Mauskapf, professor management aan de Columbia Business School. “Zogenaamde hitsong-wetenschap zal de muzikant weinig vooruit helpen. Het is immers bijzonder moeilijk te voorspellen welk werk andere muzikanten zullen uitbrengen en welke factoren het publiek zal hanteren om de gepaste differentiaties te selecteren. Een compositie moet zich tegenover de concurrentie onderscheiden, zonder echter tot een aliënatie van de luisteraar te leiden.”

De onderzoekers merken op dat de conclusies van de studie ook implicaties kunnen hebben voor de populaire cultuur in het algemeen en het succes van innovaties. “Algemeen wordt verondersteld dat het succes van culturele producten grotendeels is gebaseerd op een samenspel van een aantal factoren zoals marketing-budgetten, het vroegere succes van de producenten, de context van de release en de relatieve populariteit van het genre,” zeggen de onderzoekers. “Er blijkt echter dat populariteit ook gelinkt kan worden aan lichte verschillen tegenover de jongste generatie successen, waardoor een constante evolutie wordt opgetekend.”

Lees Verder

15:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hitmuziek |  Facebook |

Gebruik van minderheden in reclame is gevoelig gegeven

Consumenten uit etnische minderheden reageren weliswaar positief op reclame en merken die aandacht aan hun eigen groep schenken, maar diezelfde houding kan niet worden opgemerkt tegenover commerciële boodschappen waarin andere raciale minoriteiten aan bod komen. In dat gval wordt vaak voorkeur gebleken aan reclame met blanke personages. Dat is gebleken uit een onderzoek van marketeers aan de Mount Royal University, de University of Manitoba en de Dalhousie University. De conclusie maakt volgens de Canadese onderzoekers duidelijk dat adverteerders omzichtig tewerk moeten gaan bij het gebruik van minderheden in hun campagnes.

“In Noord-Amerika is het gebruik van blanke personages gedurende vele decennia de norm geweest,” zeggen de onderzoekers Mohammed El Hazzouri, Kelley Main en Sergio Carvalho. “Daarin kon echter een belangrijke evolutie worden opgemerkt. Wanneer echter personages uit etnische minderheden worden ingeschakeld, wordt de aandacht van consumenten uit raciale minoriteiten getrokken. Indien die personages echter niet uit hun eigen groep komt, rijst bij velen blijkbaar de vraag waarom de adverteerder voor een ander ras of cultuur heeft gekozen. Er wordt in vraag gesteld waarom de eigen etnische groep werd gekozen. Dat kan voor een belangrijke terugslag zorgen.”

“Uit het onderzoek kon worden afgeleid dat consumenten uit etnische minderheden consequent positiever reageerden op reclame met blanke personages dan op commerciële boodschappen waarbij beroep was gedaan op modellen van andere raciale minoriteiten,” zeggen de Canadese onderzoekers. “Het gebruik van leden van andere etnische minderheden bleek tot een gevoel van uitsluiting te leiden. Het effect kon vooral worden opgetekend bij consumenten die het lidmaatschap van de eigen etnische groep bijzonder belangrijk achten. Ook reclame met modellen van verscheidene etnische groepen werden op negatievere reacties ontvangen.”

Er kon volgens de onderzoekers wel worden vastgesteld dat de negatieve reacties minder uitgesproken waren wanneer in de boodschap ideeën van mededogen naar voor werden gebracht. “Wanneer in de reclame gewag werd gemaakt van sympathie, vriendelijkheid en vergevensgezindheid konden minder afwijzende reacties worden geregistreerd,” zeggen de wetenschappers. “In het algemeen kan worden gesteld dat mededogen het gevoel van gelijkheid versterkt. Wanneer reclame gewag maakt van mededogen zullen andere personen, ongeacht hun etnische afkomst, vaker als een gelijke bestempeld.”

“Consumenten uit etnische minderheden zien zichzelf niet als één grote groep,” betogen El Hazzouri, Main en Carvalho. “Er wordt gekeken naar de etnische groepen die in de reclame worden gebruikt, waarbij negatief wordt gereageerd wanneer het eigen rad consistent over het hoofd wordt gezien.”

Lees Verder

14:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Technologie steeds belangrijker in globale marketing-budgetten

Marketeers besteden op dit ogenblik gemiddeld 16 procent van hun budgetten aan technologie. Dat is de conclusie van een onderzoek van de consulenten Moore Stephens en Warc bij meer dan vijfhonderd marketeers in Noord-Amerika en Groot-Brittannië. Daarbij wordt opgemerkt dat de zogenaamde martech-markt op dit ogenblik een wereldwijde waarde van 34,3 miljard dollar vertegenwoordigt. Opgemerkt wordt dat het aandeel van martech in de totale marketing-budgetten de voorbije jaren gevoelig is gestegen, waarbij verwezen wordt naar een toenemend gebruik van data en programmatorische toepassingen.

Uit het onderzoek blijkt dat martech vooral wordt toegepast voor email, waar een score van 85 procent zou werd opgetekend. Er werd aan toegevoegd dat een meerderheid van de respondenten ook gewag maakt van martech bij sociale media en customer relationship management. Daarnaast wordt door 37 procent gewag gemaakt van toepassingen voor een versterking van de klantenbeleving en collaboratie-instrumenten. Er wordt wel opgemerkt dat deze toepassingen duidelijk aan populariteit winnen, aangezien nog eens 25 procent van de respondenten te kennen geeft van plan te zijn de volgende twaalf maanden in deze technologieën te investeren.

Er wordt echter ook vastgesteld dat de helft van de respondenten erkent ontevreden te zijn en op dit ogenblik niet over de gepaste technologie-instrumenten te kunnen beschikken om hun taken optimaal te kunnen uitvoeren. Er kon dan ook worden vastgesteld dat respectievelijk 46 procent en 38 procent van de marketeers in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten getuigt van plan te zijn om de volgende twaalf maanden hun investeringen in martech op te voeren. Daarentegen zou slechts 7 procent van de Amerikaanse respondenten zijn martech-investeringen de volgende twaalf maanden willen afslanken. In Groot-Brittannië krimpt dat aandeel verder terug tot 4 procent.

Lees Verder

14:11 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: martech |  Facebook |

Online dating werkt snelst met beperkt aanbod

Datingsites met de grootste profielen-bibliotheek bieden niet altijd de garanties op het snelste succes. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de New York University, de IMD Business School en de University of Pennsylvania naar de activiteit op de online datingsites Match.com en eHarmony.com. Op Match.com wordt de breedst mogelijke toegang tot de database van het platform geboden, terwijl bij eHarmony.com slechts met een kleinere selectie kandidaten kan worden opgenomen, maar zijn leden toch kan motiveren een hoger lidgeld te betalen. Dat kan volgens de wetenschappers worden verklaard door de succeskansen.

“De meeste websites, zoals Match.com, willen de grootst mogelijke database ter beschikking stellen en een onbeperkte toegang bieden tot de profielen op het platform,” benadrukt onderzoeksleider Hanna Halaburda, professor management aan de New York University. “Andere sectorgenoten, zoals eHarmony.com, laten slechts de toegang tot een beperkte selectie profielen toe. Desondanks blijken de klanten van eHarmony gemiddeld 25 procent meer abonnementsgelden te betalen dan de gebruikers van Match.com. Dat fenomeen moet wellicht worden toegeschreven aan de grotere concurrentie die moet worden opgetekend op platformen met een onbeperkte toegang.”

“Een stijging van het aantal potentiële succesvolle contacten heeft door de grotere keuze een positief effect, maar tegelijkertijd moet door een toenemende onderlinge competitie tussen de gebruikers een negatief effect worden opgetekend,” zegt professor Halaburda. “Hoewel de leden van Match toegang hebben tot een groter aantal profielen, moeten ze immers ook met een hoger risico op afwijzing rekening houden. Elk mogelijk contact heeft immers zelf eveneens een groter aantal opties, waardoor de competitie tussen leden toenemen. Wanneer toegang tot een kleiner aanbod profielen wordt geboden, is de kans groter dat sneller een succesvol contact kan worden gelegd, want er is minder kans of afwijzing.”

“Uiteindelijk kan worden gesteld dat Match.com een groter aantal opties biedt voor leden die geen problemen hebben met afwijzingen en een geduld dat langer op de proef wordt gesteld,” zegt Anna Halaburda. “Gebruikers die daarentegen snel een potentiële partner willen vinden, zouden best opteren voor een platform dat met beperkte portfolio’s werkt.”

Lees Verder

13:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dating |  Facebook |

Westerse wereld toont toenemende interesse in smartphone-betalingen

Sinds drie jaar geleden Apple Pay werd gelanceerd, hebben mobiele betalingen wereldwijd sterk aan populariteit gewonnen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het betaalbedrijf ACI Worldwide, op basis van een enquête bij meer dan zesduizend consumenten in twintig landen. Er wordt aan toegevoegd dat in een aantal markten het gebruik van mobiele portefeuilles de drempel van een mainstream introductie heeft bereikt. Er wordt aan toegevoegd dat de sector geleid wordt door Azië en Latijns-Amerika, maar volgens het rapport kan ook een toenemend gebruik worden opgemerkt in de Verenigde Staten en Europa.

Uit het onderzoek blijkt dat in India inmiddels al 56 procent van de consument te kennen geeft geregeld betalingen te verrichten met zijn smartphone. Ook in Thailand en Indonesië worden scores van respectievelijk 51 procent en 47 procent opgetekend. In de Verenigde Staten valt dat cijfer weliswaar terug tot 17 procent, maar er wordt wel opgemerkt dat bij Amerikaanse consumenten drie jaar geleden slechts een score van 6 procent kon worden gemeld. Ook in Europa kan volgens ACI Worldwide van een duidelijke groei worden geregistreerd, waarbij in Spanje een score van 25 procent kon worden geregistreerd, gevolgd door Italië (24 procent) en Zweden (23 procent).

In Groot-Brittannië blijft de adoptie van mobiele betalingen voorlopig nog wel beperkt tot 14 procent. De toenemende populariteit van de mobiele betalingen kan volgens Mark Ranta, hoofd digitale bankoplossingen bij ACI Worldwide, ongetwijfeld worden toegeschreven aan de evoluties op de smartphone-markt. “Er kan immers worden vastgesteld dat mobiele betaaloplossingen nagenoeg door de volledige nieuwe generatie mobiele telefoons worden aangeboden,” benadrukt Ranta. “Smartphones die deze toepassingen niet aanbieden, zijn bijna allemaal afgeschreven en vervangen.” De adoptie van mobiele betaaloplossingen zal volgens ACI Worldwide in de nabije toekomst wellicht nog versnellen.

Er wordt verder benadrukt dat de consument een relatief groot vertrouwen heeft in de technologie. “In Groot-Brittannië getuigt 37 procent van de respondenten erop te vertrouwen dat zijn bank de persoonlijke informatie bij betalingen op smartphones zal beschermen,” zegt Ranta. “In Frankrijk loopt dat cijfer op tot 40 procent. Er moet echter wel op worden gewezen dat dit vertrouwen enigszins misplaatst zou kunnen zijn gebleken, want men moet ermee rekening houden dat een grotere adoptie van de technologie ook meer criminelen zou kunnen beginnen te interesseren.

Lees Verder

13:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smartphone |  Facebook |

Klimaatverandering mogelijk nefast voor koffieteelt

De klimaatverandering kan de koffieteelt in Latijns-Amerika de volgende decennia gevoelig treffen. De totale oppervlakte van de Latijns-Afrikaanse koffieregio zou tegen het midden van de eeuw zelfs met 88 procent kunnen inkrimpen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Vermont. De onderzoekers merken op dat de daling van de koffieproductie vermoedelijk veel zwaarder zal zijn dan oorspronkelijk werd ingeschat. De grootste achteruitgang wordt voorspeld in Nicaragua, Honduras en Venezuela. De wetenschappers waarschuwen ook voor grote problemen voor miljoenen arme koffietelers.

“Koffie is één van de meest waardevolle producten die de wereld voortbrengt, maar om goed te kunnen gedijen heeft de sector een gepast klimaat en een gezond bijenbestand nodig,” benadrukt onderzoeksleider Taylor Ricketts, professor milieuwetenschappen aan de University of Vermont. “Gevreesd moet echter dat deze beide factoren een negatieve impact van de klimaatverandering moeten verwachten, waardoor de koffietelers met een zware inkrimping rekening moeten houden. Er is eerder al wel gewag gemaakt van een negatieve invloed van de klimaatverandering, maar die weerslag zal nog worden verergerd door problemen met het bijenbestand.”

“Aangezien koffie voor miljoenen arme gezinnen het belangrijkste inkomen betekent, dreigen de problemen dramatische effecten te hebben voor de levensomstandigheden van de landelijke bevolking, die al veel kwetsbare gezinnen telt,” zeggen de onderzoekers nog. In het rapport wordt ook het belang van het tropische regenwoud voor de koffieteelt benadrukt. Op dit ogenblik bevindt 91 procent van de beste Latijns-Amerikaanse koffiegebieden zich binnen één mijl afstand van een tropisch woud bevindt. Tegen het midden van de eeuw zou dan aandeel zelfs tot 97 procent zijn opgelopen. Die cijfers tonen volgens de onderzoekers de belangrijkheid van de bescherming van de tropische woudgebieden.

“De tropische wouden zijn immers de biotopen van bijen en andere bestuivers,” wordt er aangevoerd. Wel wordt een positieve impact verwacht in onder meer Mexico, Guatemala, Colombia en Costa Rica, waar vooral bergachtige regio’s zouden kunnen profiteren van de hogere temperaturen en een sterkere bijenpopulatie.

Lees Verder

12:13 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: koffieteelt |  Facebook |

Drankenindustrie profiteert van landen met beperkte regulering

Een aanzienlijke blootstelling aan suikerhoudende dranken, versterkt door een tekort aan waterfonteinen op school, dreigen een negatieve impact op het drinkgedrag van jongeren. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de University of Waterloo naar de situatie in openbare middelbare scholen in Guatemala City. De Canadese onderzoekers merken op dat een combinatie van de twee factoren ervoor zorgen dat de consumptie van suikerhoudende dranken door tieners wereldwijd op het hoog niveau gehandhaafd blijft. Het onderzoek suggereert volgens de onderzoekers dat de drankenindustrie profiteert van landen met een beperkte beschermende regelgeving om een kwetsbaar publiek te benaderen.

“De drankenindustrie is in deze scholen bijzonder zichtbaar met kiosken, reclame en cadeaus,” benadrukt onderzoeksleider Katelyn Godin, specialiste volksgezondheid aan de University of Waterloo. “Bovendien moet worden vastgesteld dat de jongeren op school vaak geen toegang hebben tot gratis drinkbaar water. Men moet beseffen dat de school een bijzonder grote invloed heeft op de levensstijl van adolescenten. Met een beperkte toegang tot drinkbaar water en een grote zichtbaarheid van de drankenindustrie, kan gewag worden gemaakt van een omgeving die studenten aanmoedigt ongezonde suikerhoudende dranken te consumeren.”

De onderzoekers merken op dat scholieren in Guatemala gemiddeld elke week tweeënhalf dagen suikerhoudende frisdranken consumeren. “Dat verbruik vertegenwoordigt het dubbele van de consumptie bij Canadese jongeren, die op school een algemene toegang tot waterfonteinen hebben,” betoogt Godin. De onderzoekers merken nog op dat Latijns-Amerikanen wereldwijd tot de grootste consumenten van suikerhoudende dranken behoren. Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat in Latijns-Amerika ook hogere niveaus van obesitas, ondervoeding en chronische ziektes worden geregistreerd dan bij de bevolking van rijkere landen.

In tegenstelling tot het openbare onderwijs blijken privéscholen in Guatemala volgens de onderzoekers wel drinkbaar water ter beschikking te stellen. “Daardoor blijkt de consumptie van suikerhoudende dranken gehalveerd te worden,” betoogt Godin. “Er kan dan ook gewag gemaakt worden van een belangrijke ongelijkheid, zowel sociaal als op het gebied van gezondheid. Leerlingen aan privéscholen komen immers meestal uit rijkere families.”

Lees Verder

10:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dranken |  Facebook |