15-09-17

Hitmuziek moet zowel herkenbaar als onderscheidend zijn

Vaak wordt opgemerkt dat populaire muziek vooral eenheidskoek weerspiegelt, maar in werkelijkheid blijken tophits vooral gecreëerd te worden met composities die weliswaar conformiteit tonen met de actuele muzikale voorkeuren, maar tegelijkertijd ook blijk van individualiteit geven. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan Insead en de Columbia Business School, gebaseerd op een analyse van meer dan 26.000 composities in de hitlijsten van Billboard sinds het einde van de jaren vijftig van de voorbije eeuw. De conclusies van de studie kunnen volgens de onderzoekers ook consequenties hebben voor de algemene populaire cultuur.

“Om de absolute top van de hitlijsten te kunnen halen, moet blijkbaar een evenwicht gezocht worden tussen familiariteit en nieuwigheid,” zegt onderzoeksleider Noah Askin, professor organisatiegedrag bij Insead. “De composities die de hoogste echelons van de hitlijsten bereiken, tonen gelijkenissen met andere populaire muziek die op datzelfde ogenblik op de markt kan worden opgemerkt, maar toch moeten een aantal unieke elementen kunnen worden aangegeven om zich te kunnen onderscheiden.” Volgens Askin is de muziek van Adele daarvan het beste bewijs, aangezien de zangeres zich fijne differentiaties bijzonder succesvol heeft getoond.

“Er bestaat een perceptie dat tophits kunnen worden gecreëerd op basis van de voorkeuren die door het publiek worden getoond, maar de rol van onzekere factoren kan niet worden uitgesloten,” zegt mede-onderzoeker Michael Mauskapf, professor management aan de Columbia Business School. “Zogenaamde hitsong-wetenschap zal de muzikant weinig vooruit helpen. Het is immers bijzonder moeilijk te voorspellen welk werk andere muzikanten zullen uitbrengen en welke factoren het publiek zal hanteren om de gepaste differentiaties te selecteren. Een compositie moet zich tegenover de concurrentie onderscheiden, zonder echter tot een aliënatie van de luisteraar te leiden.”

De onderzoekers merken op dat de conclusies van de studie ook implicaties kunnen hebben voor de populaire cultuur in het algemeen en het succes van innovaties. “Algemeen wordt verondersteld dat het succes van culturele producten grotendeels is gebaseerd op een samenspel van een aantal factoren zoals marketing-budgetten, het vroegere succes van de producenten, de context van de release en de relatieve populariteit van het genre,” zeggen de onderzoekers. “Er blijkt echter dat populariteit ook gelinkt kan worden aan lichte verschillen tegenover de jongste generatie successen, waardoor een constante evolutie wordt opgetekend.”

Lees Verder

15:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hitmuziek |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.