15-09-17

Online dating werkt snelst met beperkt aanbod

Datingsites met de grootste profielen-bibliotheek bieden niet altijd de garanties op het snelste succes. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de New York University, de IMD Business School en de University of Pennsylvania naar de activiteit op de online datingsites Match.com en eHarmony.com. Op Match.com wordt de breedst mogelijke toegang tot de database van het platform geboden, terwijl bij eHarmony.com slechts met een kleinere selectie kandidaten kan worden opgenomen, maar zijn leden toch kan motiveren een hoger lidgeld te betalen. Dat kan volgens de wetenschappers worden verklaard door de succeskansen.

“De meeste websites, zoals Match.com, willen de grootst mogelijke database ter beschikking stellen en een onbeperkte toegang bieden tot de profielen op het platform,” benadrukt onderzoeksleider Hanna Halaburda, professor management aan de New York University. “Andere sectorgenoten, zoals eHarmony.com, laten slechts de toegang tot een beperkte selectie profielen toe. Desondanks blijken de klanten van eHarmony gemiddeld 25 procent meer abonnementsgelden te betalen dan de gebruikers van Match.com. Dat fenomeen moet wellicht worden toegeschreven aan de grotere concurrentie die moet worden opgetekend op platformen met een onbeperkte toegang.”

“Een stijging van het aantal potentiële succesvolle contacten heeft door de grotere keuze een positief effect, maar tegelijkertijd moet door een toenemende onderlinge competitie tussen de gebruikers een negatief effect worden opgetekend,” zegt professor Halaburda. “Hoewel de leden van Match toegang hebben tot een groter aantal profielen, moeten ze immers ook met een hoger risico op afwijzing rekening houden. Elk mogelijk contact heeft immers zelf eveneens een groter aantal opties, waardoor de competitie tussen leden toenemen. Wanneer toegang tot een kleiner aanbod profielen wordt geboden, is de kans groter dat sneller een succesvol contact kan worden gelegd, want er is minder kans of afwijzing.”

“Uiteindelijk kan worden gesteld dat Match.com een groter aantal opties biedt voor leden die geen problemen hebben met afwijzingen en een geduld dat langer op de proef wordt gesteld,” zegt Anna Halaburda. “Gebruikers die daarentegen snel een potentiële partner willen vinden, zouden best opteren voor een platform dat met beperkte portfolio’s werkt.”

Lees Verder

13:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dating |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.