15-09-17

Westerse wereld toont toenemende interesse in smartphone-betalingen

Sinds drie jaar geleden Apple Pay werd gelanceerd, hebben mobiele betalingen wereldwijd sterk aan populariteit gewonnen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het betaalbedrijf ACI Worldwide, op basis van een enquête bij meer dan zesduizend consumenten in twintig landen. Er wordt aan toegevoegd dat in een aantal markten het gebruik van mobiele portefeuilles de drempel van een mainstream introductie heeft bereikt. Er wordt aan toegevoegd dat de sector geleid wordt door Azië en Latijns-Amerika, maar volgens het rapport kan ook een toenemend gebruik worden opgemerkt in de Verenigde Staten en Europa.

Uit het onderzoek blijkt dat in India inmiddels al 56 procent van de consument te kennen geeft geregeld betalingen te verrichten met zijn smartphone. Ook in Thailand en Indonesië worden scores van respectievelijk 51 procent en 47 procent opgetekend. In de Verenigde Staten valt dat cijfer weliswaar terug tot 17 procent, maar er wordt wel opgemerkt dat bij Amerikaanse consumenten drie jaar geleden slechts een score van 6 procent kon worden gemeld. Ook in Europa kan volgens ACI Worldwide van een duidelijke groei worden geregistreerd, waarbij in Spanje een score van 25 procent kon worden geregistreerd, gevolgd door Italië (24 procent) en Zweden (23 procent).

In Groot-Brittannië blijft de adoptie van mobiele betalingen voorlopig nog wel beperkt tot 14 procent. De toenemende populariteit van de mobiele betalingen kan volgens Mark Ranta, hoofd digitale bankoplossingen bij ACI Worldwide, ongetwijfeld worden toegeschreven aan de evoluties op de smartphone-markt. “Er kan immers worden vastgesteld dat mobiele betaaloplossingen nagenoeg door de volledige nieuwe generatie mobiele telefoons worden aangeboden,” benadrukt Ranta. “Smartphones die deze toepassingen niet aanbieden, zijn bijna allemaal afgeschreven en vervangen.” De adoptie van mobiele betaaloplossingen zal volgens ACI Worldwide in de nabije toekomst wellicht nog versnellen.

Er wordt verder benadrukt dat de consument een relatief groot vertrouwen heeft in de technologie. “In Groot-Brittannië getuigt 37 procent van de respondenten erop te vertrouwen dat zijn bank de persoonlijke informatie bij betalingen op smartphones zal beschermen,” zegt Ranta. “In Frankrijk loopt dat cijfer op tot 40 procent. Er moet echter wel op worden gewezen dat dit vertrouwen enigszins misplaatst zou kunnen zijn gebleken, want men moet ermee rekening houden dat een grotere adoptie van de technologie ook meer criminelen zou kunnen beginnen te interesseren.

Lees Verder

13:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smartphone |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.