17-09-17

Intelligente spiegel stimuleert aankoopgedrag shopper

Shoppers die gebruik maken van een intelligentie spiegel, tonen zich gemakkelijker geneigd het product te kopen, terwijl ze tegelijkertijd minder tijd in de winkel doorbrengen. Dat is de conclusie van een studie van wetenschappers aan de Amity University in India, gebaseerd op een enquête en observatie van vijfenvijftig vrouwelijke consumenten. Intelligente spiegels die consumenten kunnen suggereren welke producten in het pashok best zouden kunnen worden uitgeprobeerd, hebben volgens de onderzoekers dan ook een groot potentieel om het shopping-proces te versnellen en de omzet op te drijven. Beveiliging blijft nog wel een vraagteken.

“Intelligente spiegels combineren camera’s, sensoren en displays met krachtige cognitieve algoritmes om de leeftijd, het geslacht en de actuele kledingstijl van de consument te bepalen en textielsuggesties te formuleren op basis van persoonlijke voorkeuren en actuele trends,” zeggen de onderzoekers Ravi Ramakrishnan en Loveleen Gaur. “Uit het onderzoek kon worden vastgesteld dat de intelligente spiegel met succes het profiel van de consument, zijn actuele voorkeur voor stijl en kleur, kan registreren, samen met leeftijd en geslacht. Ook kon tijd worden bespaard op het zoeken naar alternatieven, door suggesties naar te schuiven en het winkelpersoneel te vragen nieuwe kledingstukken naar het pashok te brengen.”

“In het algemeen bleken de consumenten minder tijd in de winkel door te brengen, maar toch werden meer aankopen verricht,” benadrukken de onderzoekers nog. “Bovendien kon een voordeel worden opgemerkt omdat het personeel minder tijd verliest met het opbergen van ongewenste of ongeschikte kleding. Omdat consumenten efficiënter door de winkel worden geleid, blijken ook meer pashokken vrij te komen voor andere klanten. Door de verzamelde data van onder meer intelligentie getrouwheidskaarten kunnen de retailers bovendien ook nog eens een beter inzicht in de voorkeuren van hun klanten verwerven.”

Ramakrishnan en Gaur benadrukken wel dat nog een aantal uitdagingen blijven. “Daarbij worden vooral vragen gesteld rond de beveiliging van de persoonlijke gegevens die door de intelligente spiegels worden verzameld,” stippen de onderzoekers aan. Verder wordt opgemerkt dat ontwerpers ook nog uitzoeken op welke manier de spiegels voor reclame of displays kunnen worden gehanteerd wanneer ze niet door een klant worden gebruikt.

Lees Verder

16:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: shopping |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.