18-09-17

Praktische aankopen bezorgen consument gevoel van controle

Wanneer consumenten het gevoel hebben de controle te verliezen, zullen ze in hun aankoopgedrag vooral een pragmatische benadering naar voor laten komen. Dat is de conclusie van een onderzoek van psychologen aan de Nanyang Technological University, de National University of Singapore en Insead. Verwezen wordt naar het fenomeen van de zogenaamde retail-therapie, waarbij vooral naar dure en luxueuze producten wordt gegrepen om gevoelens van ontevredenheid of stress af te reageren, maar de nieuwe studie heeft volgens de onderzoekers uitgewezen dat bij gevoelens van een verlies aan controle vooral naar praktische aankopen wordt getracht.

“Consumenten bevinden zich geregeld in situaties waarin ze geen greep meer hebben op de omgeving,” betogen de onderzoekers Charlene Y. Chen, Leonard Lee en Andy J. Yap. “Daarbij zal men vaak een gevoel van controle proberen te herwinnen door de greep op het eigen leven te versterken. Consumenten die een gevoel van controle ervaren, zullen meer geneigd zijn zich om producten met een functionele toepassingen, zoals schroevendraaiers of wasmiddelen, aan te schaffen. Deze producten worden immers vaker gelinkt met probleemoplossing, zodat ze de potentie hebben het gevoel van controle bij het individu te versterken.”

De onderzoekers zeggen bovendien vastgesteld te hebben dat deze consumenten ook ontvankelijker zijn voor reclame waarin de functionele elementen van een product op de voorgrond worden geschoven. Bij de aankoop van sommige producten bleek ook een grotere aandacht voor de functionaliteit dan voor de vorm. Eerder werd al aangetoond dat de aankopen van functionele goederen aan de consument vaak een beter gevoel bezorgt dan hedonische uitgaven. “De meeste mensen houden ervan om zichzelf te verwennen, maar ze beschouwen zichzelf ook graag als een rationeel wezen,” benadrukken de onderzoekers nog.

De conclusies kunnen volgens de onderzoekers ook belangrijke gevolgen hebben voor de marketing. Niet alleen reclame kan de functionaliteit van bepaalde producten in de kijker stellen, maar ook bij de inrichting van de winkel kan men volgens hen een onderscheid maken tussen praktische en hedonische goederen.

Lees Verder

14:02 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.