18-09-17

Televisie verliest populariteit bij Amerikaanse kinderen

De traditionele televisie verliest bij het publiek aan populariteit, maar in de Verenigde Staten wordt de grootste terugval opgetekend bij kinderen tussen twee en elf jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Bernstein Research, waar van een alarmerende trend wordt gesproken. Opgemerkt wordt dat het televisiegebruik in deze leeftijdsgroep de voorbije zes jaar slechts gedurende twee kwartalen een groei heeft kunnen laten optekenen, terwijl in elf kwartalen een dubbelcijferige achteruitgang diende te worden gemeld. Opgemerkt wordt dat het kijkerspubliek tussen twee en elf jaar over een periode van zes jaar in de Verenigde Staten een daling met 50 procent heeft laten optekenen.

“Uit de cijfers kunnen geen verdere gegevens over de inkrimping van het jonge televisiepubliek worden afgeleid,” erkent Todd Juenger, media-analist bij Bernstein Research. “Mogelijk kijken de Amerikaanse kinderen minder vaak naar televisie, maar ook zou kunnen worden verondersteld dat een gedeelte van deze leeftijdsgroep het medium helemaal de rug heeft toegekeerd en volledig op alternatieve platformen is overgestapt.” Volgens Juenger zou wellicht kunnen worden vastgesteld dat een aantal jongeren inderdaad niet langer naar televisieprogramma’s kijkt, waardoor mogelijk ook de waarde van het kanaal voor de adverteerders zou kunnen afnemen.

Opgemerkt wordt daarbij dat televisie in het verleden een gegarandeerde toegang tot het jongere publiek bood. Het platform bleek immers een belangrijke naschoolse activiteit en behoorde bovendien tot het weekendprogramma van de Amerikaanse jeugd. “Het onderzoek toont echter aan dat de opkomst van digitale video en vooral YouTube een aantrekkelijk alternatief heeft gecreëerd en dat erin geslaagd is de traditionele markt snel uit zijn evenwicht te brengen,” stippen de onderzoekers aan. “Deze vaststellingen zouden marketeers dan ook kunnen aanzetten om hun strategieën te herbekijken en eventueel te herschikken.

Lees Verder

17:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.