19-09-17

Groepsgevoel laat nepnieuws gemakkelijker passeren

De kracht en proliferatie van online nepnieuws is niet alleen te wijten aan een duidelijke alomtegenwoordigheid van misleidende content, maar ook aan de werking van een groepseffect dat op sociale media kan worden opgemerkt. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Columbia Business School. Wanneer de bewuste informatie in een groep wordt geconsumeerd, blijkt het individu volgens de onderzoekers immers minder geneigd het waarheidsgehalte van de aangeboden content te controleren. De ervaring van de aanwezigheid van anderen bleek een impact te hebben op de bereidheid van de nieuwsconsument om de informatie te verifiëren.

“Voor het fenomeen kunnen een aantal mogelijke beweegredenen naar voor worden geschoven,”  benadrukt onderzoeksleider Gita Johar, professor economie aan de Columbia Business School. “In de eerste plaats zou de aanwezigheid van andere gebruikers het individu tot gemakzucht kunnen verleiden en te rekenen op de inzet van collega’s, waardoor men minder geneigd zou zijn zelf het waarheidsgehalte van de content te controleren. Ook zou kunnen gewag gemaakt kunnen worden van sociale normen die de gebruiker zouden aanzetten op de woorden van anderen te vertrouwen. Tenslotte zou men in de grotere groep gemakkelijker veilig voelen, zodat de waakzaamheid zou kunnen verminderen.”

“Wellicht moet een verband worden gelegd met het veiligheidsgevoel van de grotere groep,” betoogt professor Johar. “Verondersteld moet worden dat de sociale context de waakzaamheid van het individu instinctief verlaagt en dus een negatieve impact kan worden ervaren op de inspanningen om het waarheidsgehalte van beweringen te controleren. Uit het onderzoek bleek dat het groepsgevoel het aantal vermeldingen van mogelijk verdachte content met 35 procent deden dalen. Wanneer de waakzaamheid van de controleurs vooraf wordt gestimuleerd, kan die negatieve impact echter worden vermeden. De stimulansen doen het aantal vermeldingen van mogelijk verdachte content immers verdubbelen.”

“Wilde dieren voelen zich veiliger in de kudde en dat geldt ook voor de mens,” benadrukt Gita Johar. “In de wereld van de sociale media leidt dat instinct tot een achteruitgang van de bereidheid om het waarheidsgehalte van boodschappen en beweringen na te gaan.”

Lees Verder

18:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nepnieuws |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.