19-09-17

Groepsgevoel laat nepnieuws gemakkelijker passeren

De kracht en proliferatie van online nepnieuws is niet alleen te wijten aan een duidelijke alomtegenwoordigheid van misleidende content, maar ook aan de werking van een groepseffect dat op sociale media kan worden opgemerkt. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Columbia Business School. Wanneer de bewuste informatie in een groep wordt geconsumeerd, blijkt het individu volgens de onderzoekers immers minder geneigd het waarheidsgehalte van de aangeboden content te controleren. De ervaring van de aanwezigheid van anderen bleek een impact te hebben op de bereidheid van de nieuwsconsument om de informatie te verifiëren.

“Voor het fenomeen kunnen een aantal mogelijke beweegredenen naar voor worden geschoven,”  benadrukt onderzoeksleider Gita Johar, professor economie aan de Columbia Business School. “In de eerste plaats zou de aanwezigheid van andere gebruikers het individu tot gemakzucht kunnen verleiden en te rekenen op de inzet van collega’s, waardoor men minder geneigd zou zijn zelf het waarheidsgehalte van de content te controleren. Ook zou kunnen gewag gemaakt kunnen worden van sociale normen die de gebruiker zouden aanzetten op de woorden van anderen te vertrouwen. Tenslotte zou men in de grotere groep gemakkelijker veilig voelen, zodat de waakzaamheid zou kunnen verminderen.”

“Wellicht moet een verband worden gelegd met het veiligheidsgevoel van de grotere groep,” betoogt professor Johar. “Verondersteld moet worden dat de sociale context de waakzaamheid van het individu instinctief verlaagt en dus een negatieve impact kan worden ervaren op de inspanningen om het waarheidsgehalte van beweringen te controleren. Uit het onderzoek bleek dat het groepsgevoel het aantal vermeldingen van mogelijk verdachte content met 35 procent deden dalen. Wanneer de waakzaamheid van de controleurs vooraf wordt gestimuleerd, kan die negatieve impact echter worden vermeden. De stimulansen doen het aantal vermeldingen van mogelijk verdachte content immers verdubbelen.”

“Wilde dieren voelen zich veiliger in de kudde en dat geldt ook voor de mens,” benadrukt Gita Johar. “In de wereld van de sociale media leidt dat instinct tot een achteruitgang van de bereidheid om het waarheidsgehalte van boodschappen en beweringen na te gaan.”

Lees Verder

18:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nepnieuws |  Facebook |

Vrouwen op televisiescherm nog altijd minder machtig

Vrouwen halen ook in de televisiesector slechts langzaam hun achterstand op hun mannelijke collega’s op. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de San Diego State University. Uit het onderzoek bleek dat vrouwen het voorbije seizoen op het Amerikaanse televisiescherm 42 procent van alle sprekende personages vertegenwoordigden. Dat betekende een stijging met 3 procentpunt tegenover het seizoen voordien. Achter de schermen viel die vertegenwoordiging bij onder meer schrijvers, producers en andere leidende functies terug tot 28 procent. Ook dat betekende een stijging met 2 procentpunt.

“Elk jaar opnieuw ben ik verbaasd dat de programma’s bij vrouwelijke personages nog altijd meer de gehuwde status vermelden dan bij hun mannelijke tegenhangers,” betoogt onderzoekster Martha Lauzen, directeur van het Center for the Study of Women in Television and Film aan de San Diego State University. “Omgekeerd wordt bij mannelijke personages vaker het beroep vermeld dan bij vrouwelijke karakters. Ook op het gebied van leeftijd is er nog altijd een duidelijk verschil te melden. De meerderheid van de vrouwelijke karakters zijn twintigers of dertigers. Zolang de programma’s de vrouwelijke karakters jong houden, is het onwaarschijnlijk dat de personages ook machtiger posities verwerven.”

Martha Lauzen wees er ook op dat de sector het voorbije jaar een nieuwe mijlpaal heeft laten optekenen. “Het voorbije jaar hebben streamingdiensten op het gebied van genderdiversiteit de traditionele televisiezenders ingehaald,” benadrukt de onderzoekster. “In de streaming-sector blijken vrouwen immers 32 procent van de leidende functies achter de schermen te vertegenwoordigen, tegenover slechts 27 procent bij de traditionele televisiezenders.” Daarbij wijst Lauzen erop dat de voorbije tien jaar in deze functies in de traditionele televisiesector een status-quo moet worden vastgesteld. De onderzoekster stelde ook vast dat een vrouwelijke aanwezigheid achter de schermen ook een impact heeft op de creatieve content.

“Wanneer achter de schermen minstens één vrouw een belangrijke functie vertolkt, kunnen meer vrouwelijke karakters in sprekende rollen en een groter aantal vrouwelijke hoofdpersonages worden geregistreerd,” aldus Lauzen. “Ook telt de ploeg achter de schermen in dat geval meestal een groter aantal vrouwelijke medewerkers.”

Lees Verder

18:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie |  Facebook |

Voedselconsument vooral bezorgd over synthetische contaminanten

Consumenten tonen zich meer bezorgd over synthetische contaminanten dan over de natuurlijke vervuiling die in voeding wordt aangetroffen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Duitse Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR) bij duizend consumenten. In het algemeen kon worden vastgesteld dat de Duits consumenten voedselcontaminatie als een groot gezondheidsrisico bestempelen. Bijna 60 procent van de ondervraagden was immers van mening dat ongewenste substanties in voedingsproducten een hoog tot extreem gevaar voor de gezondheid konden opleveren. Er wordt ook opgemerkt dat mannen zich in het algemeen minder vaak over mogelijke contaminanten in voeding bekommeren.

De onderzoekers stelden vast dat kwik en dioxines voor de Duitse consument de meest bekende voedingscontaminanten zijn. Daarbij gaf 78 procent van de ondervraagden zich aan dat de aanwezigheid van kwik in vis een gevaar voor de gezondheid vormde, terwijl 70 procent verwees naar dioxines in eieren of melk. “Daarentegen bleek slechts 13 procent van de ondervraagden ooit gehoord te hebben van de natuurlijke contaminanten pyrrolizidine alkaloïden, die in producten zoals honing of thee kunnen worden aangetroffen,” benadrukken de onderzoekers. “Bovendien gaf slechts één derde van deze respondenten aan dat pyrrolizidine alkaloïden een gevaar voor de gezondheid zouden kunnen vormen.”

Verder werd opgemerkt dat 26 procent verwees naar arsenicum in rijst en rijstproducten, waarbij 57 procent gewag maakte van een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid. De onderzoekers konden naar eigen zeggen ook nog een aantal opmerkelijke demografische verschillen in de kennis van contaminanten te hebben kunnen opmerken. Onder meer kon worden vastgesteld dat mannen het risico van ongewenste substanties in barbecue-vlees minder hoog inschatten dan vrouwelijke consumenten. Tevens kon worden vastgesteld dat in de leeftijdsgroep tussen veertien en negenentwintig jaar 41 procent erkent zich slecht geïnformeerd te voelen over contaminaties. Bij zestigplussers valt dat cijfer terug tot 15 procent.

Lees Verder

17:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voeding |  Facebook |

Facebook populairste sociale netwerk bij marketeers

In de marketing is Facebook het meest populaire sociale netwerk dat managers en medewerkers voor zowel professionele als particuliere doeleinden willen gebruiken. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers bij vierhonderd managers en duizend medewerkers van marketing-divisies van ondernemingen in de Verenigde Staten. Vastgesteld werd dat Facebook door beide groepen respondenten op de eerste plaats werd gezet, met een score van 44 procent bij de managers en 58 procent bij de medewerkers. Op de tweede plaats volgt Linkedin, dat bij managers en medewerkers een score van respectievelijk 17 procent en 13 procent liet optekenen.

Bij managers staat Twitter op een derde plaats met een score van 11 procent, gevolgd door Instagram (9 procent), Pinterest (7 procent), YouTube (5 procent) en Snapchat (1 procent). Bij de medewerkers wordt de derde plaats echter ingenomen door YouTube (8 procent), gevolgd door Instagram (7 procent), Twitter (6 procent), Pinterest (4 procent) en Snapchat (1 procent). Uit het onderzoek bleek verder nog dat Facebook door de executives volgend jaar het meest belangrijke sociale netwerk voor reclame en marketing zou worden. Daarbij wordt in eerste instantie gedacht aan sociale messaging (33 procent) en video (28 procent).

Er werd nog opgemerkt dat in de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar lijstaanvoerder Facebook gevolgd wordt door Instagram (13 procent), terwijl die plaats in de categorie tussen vijfendertig en vierenvijftig jaar wordt ingenomen door Linkedin (16 procent). Ook bij vijfenvijftigplussers staat Linkedin op de tweede plaats (15 procent). Bij vrouwelijke werknemers staan Instagram en Linkedin ex-aequo op een tweede plaats (10 procent), terwijl bij mannen Linkedin de tweede plaats inneemt (15 procent), gevolgd door YouTube (11 procent). In de reclamesector werd Instagram door executives op de tweede plaats gerangschikt, maar in de marketing wordt daarbij voor Twitter gekozen.

Lees Verder

17:11 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: facebook |  Facebook |

Ook kruidenier profiteert van digitale instrumenten

Het voorbije jaar werden 51 procent alle aankopen bij kruideniers beïnvloed door digitale technologieën. Dat betekende een stijging met 18 procentpunt tegenover het jaar voordien. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Deloitte bij meer dan vierduizend consumenten. De onderzoekers voegen er aan toe dat de impact van de digitale technologie niet louter beperkt wordt tot ecommerce, die nochtans 80 procent van de verkoopsgroei in de sector vertegenwoordigt. De grootste impact van digitale technologie wordt gevoeld in de elektronica-verkoop (69 procent), gevolgd door de autosector (59 procent), de woninginrichting (58 procent) en de kledingverkoop (55 procent). Gezondheid scoort 51 procent.

“De consument heeft het gebruik van de digitale technologie op een snelle manier in het hele scala van de retailwereld geadopteerd,” stippen de onderzoekers aan. “Er kan ook in de verschillende processen van het aankoopproces een impact van digitale technologieën ervaren. Rekening houdend met het feit dat de meeste kruideniers-aankopen in de fysieke winkel gebeuren, moet de invloed van de digitale technologie in de sector uiteraard vooral in de vroegste stadia worden gezocht. Daarbij kon worden vastgesteld dat 77 procent van de consumenten wezen naar digitale initiatieven die de aandacht van de klant trekken op onder meer sociale media, recepten-platformen of kookblogs.”

Verder wordt opgemerkt dat 80 procent van de consumenten gebruik heeft gemaakt van een digitaal instrument om online op zoek te gaan naar kruideniersproducten, waarbij onder meer gewezen wordt op websites van retailers of direct mail. De onderzoekers wijzen er nog op dat digitale instrumenten ook een positief effect hebben op de verkoopt. Onder meer kon worden vastgesteld dat consumenten onder invloed van de digitale technologieën 9 procent vaker tot een aankoop overgaan. Bovendien bleek dat 19 procent van de klanten ook besliste grotere volumes aan te kopen. Tenslotte wordt gemeld dat 29 procent onder invloed van online aanbevelingen of besprekingen alsnog tot een aankoop heeft besloten.

Lees Verder

16:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kruidenier |  Facebook |

Vertrouwen op intuïtie maakt weg vrij voor nepnieuws

Personen die op hun intuïtie vertrouwen of geloven dat de gepresenteerde feiten politiek zijn beïnvloed, zijn sneller geneigd om geloof te hechten aan nepnieuws en onjuiste stellingen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Ohio State University en de University of Michigan bij Amerikaanse consumenten. Individuen die daarentegen bij de uitbouw van hun overtuigingen steunen op concrete bewijzen, zijn volgens de onderzoekers minder snel geneigd om verkeerde denkbeelden en beweringen te volgen. Een rationele presentatie van onderbouwde feiten is volgens de onderzoekers de beste strategie om nepnieuws tegen te gaan.

“Verkeerde wetenschappelijke en politieke percepties zijn schering en inslag,” benadrukt onderzoeksleider Kelly Garrett, professor communicatie aan de Ohio State University. “De bereidheid om geloof te hechten aan onjuiste verklaringen en samenzweringstheorieën betekent dan ook een bedreiging voor de mogelijkheden van de maatschappij om geïnformeerde beslissingen te nemen over dringende materies. In een aantal gevallen kan intuïtie een duidelijke meerwaarde opleveren, maar wie een groter belang hecht aan zijn buikgevoel dan aan bewijzen, dreigt zich bloot te stellen aan de gevolgen van misleiding.”

Eerder onderzoek heeft ook al uitgewezen dat er een verband bestond tussen het geloof in samenzweringstheorieën en het opleidingsniveau, het religieus fundamentalisme en de gebondenheid aan een politieke partij. Dit onderzoek toont volgens professor Garrett aan dat inspanningen om de overtuigingen te baseren op het geloof in bewijzen een uitstekende strategie vormen om het risico op misleiding te vermijden. Door de presentatie van feitelijke gegevens is het volgens de onderzoekers ook mogelijk om anderen te overtuigen hun verkeerde percepties opzij te schuiven. Daarbij kan onder meer een link naar een vertrouwde nieuwsbron of document volgens de onderzoekers een goede leidraad zijn.

De onderzoekers kwamen ook tot de vaststelling dat nog altijd meer dan 45 procent van de Amerikaanse bevolking niet kan aanvaarden dat Lee Harvey Oswald de enige dader van de moordaanslag op de Amerikaanse president John F. Kennedy zou zijn. Bovendien zei 33 procent ervan overtuigd te zijn dat Martin Luther King op last van de Amerikaanse overheid was vermoord, terwijl 32 procent meent dat het dodelijk ongeval van de Britse prinses Diana in Parijs was georchestreerd door de Britse koninklijke familie.

Lees Verder

16:16 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: intuïtie |  Facebook |

Digitale wereld biedt reisbureau nieuwe kansen

Het fysieke reisbureau heeft een groot deel van zijn populariteit ingeboet. Dat is de conclusie van een onderzoek van het technologiebedrijf Apadmi, gespecialiseerd in mobiele toepassingen, bij duizend Britse consumenten die de voorbije twaalf maanden op vakantie zijn geweest. Vastgesteld moest worden dat nog slechts 9 procent van de respondenten aangaf een fysiek reisbureau te bezoeken bij de voorbereiding van een vakantie. In de leeftijdsgroep van achttien tot vierentwintig jaar valt dat cijfer zelfs terug tot amper 4 procent, tegenover een score van 18 procent bij vijfenzestigplussers. Toch lijken de fysieke reisbureaus nog altijd een toekomst te hebben.

Opgemerkt wordt dat het reisbureau nog altijd een impact heeft op de vakantiekeuzes van de bevolking. Er kon immers ook worden vastgesteld dat 39 procent van de respondenten bij zijn online onderzoek in eerste instantie beroep doet op de website van een reisbureau. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierentwintig jaar loopt dat cijfer zelfs op tot 53 procent. De onderzoekers wijzen er onder meer op dat de consument bij de voorbereiding van zijn reis ook de assistentie van technologie verwacht om zijn reis sneller en gemakkelijker te organiseren. Onder meer bleek dat 21 procent gebruik wil maken van artificiële intelligentie en digitale chatbots.

“De nieuwe interactieve technologie kan voor het reisbureau een strategie worden om de reiziger terug naar de winkel te lokken,” merkt Nick Black, chief executive van Apadmi, op. “Er kon immers worden vastgesteld dat 48 procent van de respondenten wenst dat de reisbureaus in virtual reality en augmented reality zouden investeren, zodat ze een duidelijk beeld kunnen krijgen van hun bestemmingen, hotels en transport vooraleer tot een boeking over te gaan. Deze technologieën kunnen een meerwaarde opleveren waarmee de winkels van de reisbureaus opnieuw geïnteresseerden kunnen aantrekken en zich kunnen onderscheiden van andere platformen die allerhande reisinformatie bieden.

Lees Verder

13:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme |  Facebook |