20-09-17

Winst stimuleert verlangen naar luxegoederen

Luxeproducten worden soms uit kwalitatieve overwegingen aangekocht, maar vaak is er sprake van het nastreven of bevestigen van status, maar in tegenstelling tot algemene verwachtingen kan daarbij geen enkel verband worden gelegd met testosteron. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Cambridge, de London Business School, de University of Oxford en de Universität Wien bij meer dan honderdzestig mannelijke deelnemers aan een computergame. De onderzoekers kwamen daarbij tot de vaststelling dat winnaars voor de aankoop van luxegoederen meer zouden willen betalen dan verliezers.

“De aankoop van luxeproducten kan voor vele wetenschappers worden vergeleken met het dierenrijk, waar bepaalde uiterlijke kenmerken of gedragingen een indicator van genetische kwaliteit vormen,” zegt onderzoeksleider Yin Wu, psycholoog aan de University of Cambridge. “Op een gelijkaardige manier zou de luxesector een spiegel van rijkdom kunnen zijn die de sociale status van het individu versterkt. Eerdere studies hebben uitgewezen dat testosteron een belangrijk element vormt in de zoektocht van de mens naar sociale status, waarbij hogere niveaus van het hormoon werden gelinkt aan dominanter en agressiever mannelijk gedrag. Maar dat effect kon in onze studie niet worden vastgesteld.”

“De overwinning in een competitie, die aan de kandidaat een gevoel van een hogere sociale status bezorgt, blijkt het individu naar een opzichtige consumptie te stuwen, waardoor men ook bereid lijkt om voor luxegoederen een hoge prijs te betalen,” aldus nog Yin Wu. “Tegelijkertijd kon echter worden vastgesteld dat winnen of verliezen geen verandering in het testosteron-niveau vereoorzaakt. Er kan dan ook niet gesteld worden dat het hormoon een drijvende kracht zou kunnen zijn van een opzichtige consumptie. Daarentegen zou kunnen worden gesteld dat een overwinning het individu het gevoel bezorgd recht te hebben op een superieure beloning. Het luxegoed wordt gezien als een beloning.”

Lees Verder

16:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: luxeproduct |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.