21-09-17

Verontwaardigde consument grijpt het wapen van de boycot

Vooral politieke of filosofische allianties kunnen bedrijven klanten kosten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent YouGov bij ruim tweehonderdduizend consumenten in de Verenigde Staten. Allianties met een politicus, een politieke partij of een beweging waarmee de consument niet akkoord is, zou immers 51 procent van de klanten aanzetten om de banden met de onderneming te verbreken. Geen enkel ander gedrag kan de onderneming grotere problemen opleveren. De tweede plaats wordt gedeeld door producten die een negatieve impact hebben op de gezondheid van de mens en tekenen van racisme in de cultuur of de praktijk van het bedrijf (44 procent).

De onderzoekers stelden verder vast dat ecologische problemen 42 procent van de consumenten zouden aanzetten de samenwerking met de onderneming stop te zetten. Gebrekkige producten of terugroepacties zijn voor 41 procent van de klanten een breekpunt, net zoals corruptie en het toedekken van problemen. Datalekken die een gebrek aan veiligheid aantonen, zouden voor 25 procent van de respondenten een reden zijn om de banden te verbreken. Belastingontduiking zou een even grote groep klanten doen afhaken. Daarna volgen misbruik van marktdominantie (24 procent) en banden met religies en landen die door de consument niet worden gesteund (20 procent).

Tenslotte zou 16 procent van de consumenten de samenwerking stopzetten indien zou blijken dat het bedrijf ook producten zou fabriceren die door de klant niet worden gewaardeerd, zoals wapens. “In het tijdperk van de sociale media hebben bedrijven nog weinig uitwijkmogelijkheden wanneer ze betrokken raken bij vergissingen, lekken of schandalen,” stippen de onderzoekers aan. “De consument dreigt op problemen met zijn geldbeugel te reageren. Bij potentiële problemen moet dan ook snel en efficiënt worden opgetreden om de bezwaren van de consumenten te onderkennen, begrijpen en aan te pakken. Wanneer sneller wordt ingegrepen, stijgt ook de kans op een mogelijk herstel.”

Lees Verder

16:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.