22-09-17

Google en Facebook duopolie op digitale reclamemarkt

Het duopolie van Google en Facebook zal in de Verenigde Staten dit jaar meer dan 60 procent van de digitale reclamemarkt voor zich opeisen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent eMarketer. Opgemerkt wordt dat de Amerikaanse digitale reclamemarkt dit jaar in totaal 83 miljard dollar inkomsten zal genereren, tegenover een omzet van 71,6 miljard dollar vorig jaar. Google zal daarbij een stijging met 18,9 procent tot 35 miljard dollar registreren, terwijl ook Facebook een stijging met 40,4 procent tot 17,37 miljard dollar zal kunnen melden. Het duopolie komt daarmee aan een gezamenlijke omzet van 52,17 miljard dollar, waarmee een marktaandeel van 63,1 procent kan worden gemeld.

De derde plaats wordt, op grote afstand, gedeeld door Microsoft en Verizon, die elk 3,6 miljard dollar inkomsten zouden genereren. Daarna volgen Amazon (1,65 miljard dollar), Twitter (1,21 miljard dollar), Yelp (0,72 miljard dollar), Snapchat (0,64 miljard dollar) en InterActiveCorp (0,45 miljard dollar). Over twee jaar zal de Amerikaanse digitale reclamemarkt volgens eMarketer een omzet van 105,44 miljard dollar kunnen melden. Het duopolie van Google en Facebook zal daarbij met respectievelijke inkomsten van 45,69 miljard dollar en 71,25 miljard dollar een aandeel van 67,57 procent hebben opgebouwd.

“Google en Facebook kunnen optimaal inspelen op de behoeften van de digitale adverteerder en trekken dan ook massaal investeringen aan,” zegt Monico Peart, analist bij eMarketer. Daarbij wordt onder meer gewezen op de mogelijkheden die worden geboden om op basis van zoekactiviteiten interesses van de consument te identificeren. Er wordt ook opgemerkt dat Google dit jaar 54 procent van zijn digitale reclame-inkomsten uit mobiele platformen zal halen. Daarmee wordt de mobiele sector voor de eerste keer in de geschiedenis de belangrijkste reclamemarkt van het bedrijf. Daarbij kon tegenover vorig jaar een groei met 28,6 procent tot 18,9 miljard dollar worden gemeld.

Er wordt ook nog gewezen op Twitter, dat zijn Amerikaanse reclame-inkomsten dit jaar met 10,8 procent tot 1,21 miljard dollar ziet afkalven. Daarmee valt het Amerikaanse marktaandeel van het bedrijf van 1,9 procent naar 1,9 procent terug. De mobiele inkomsten dalen met 10,3 procent tot 1,08 miljard dollar. Het mobiele marktaandeel van Twitter valt daarmee van 2,6 procent op 1,8 procent terug.

Lees Verder

18:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.