25-09-17

Afrika sterkste groeiregio voor marktonderzoek

Het traditionele marktonderzoek heeft vorig jaar wereldwijd een omzet gerealiseerd van 44,5 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 2,3 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de European Society for Opinion and Marketing Research (Esomar), waar gewag wordt gemaakt van de sterkste groei sinds het begin van dit decennium. Wanneer ook nieuwere methodologieën - zoals data-analyse - in rekening worden gebracht, zou een omzet van 71,5 miljard dollar zijn geboekt. De Verenigde Staten blijven met een omzet van 19,5 miljard dollar, dat een marktaandeel van 44 procent vertegenwoordigt, voor de sector de belangrijkste regio, gevolgd door Groot-Brittannië (15 procent) en Duitsland (6 procent).

Er wordt er wel op gewezen dat Afrika het voorbije jaar een stijging met 22,7 procent liet optekenen en daarmee de snelstgroeiende regio voor marktonderzoek is. Daarna volgt Asia-Pacific met een toename van 7,8 procent. Japan is de daarbij de belangrijkste groeipijler geworden. In grote markten zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittannië werd daarentegen een vertragende groei opgetekend. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat in twee derde van de landen een verdere groei wordt verwacht. Wel wordt aangevoerd dat striktere maatregelen in onder meer de Europese Unie en de Verenigde Staten een impact zullen hebben op de toekomst van de sector.

Uit het onderzoek bleek nog dat de tien grootste onderzoeksbureaus van de wereld het voorbije jaar 47 procent van de totale markt vertegenwoordigden. De ranglijst wordt aangevoerd door Nielsen, dat een jaaromzet van ruim 6,3 miljard dollar laat optekenen. Op de tweede plaats staat QuintilesIMS met 33,3 miljard dollar inkomsten, gevolgd door Kantar (2,25 miljard dollar), Gartner (2,44 miljard dollar), Ipsos (1,78 miljard dollar). De top tien bestaat verder uit GfK Research (1,5 miljard dollar), Iri (1,03 miljard dollar), Westat (512 miljoen dollar), Dunhumby (429 miljoen dollar) en Intage (47 miljoen dollar).

In de Verenigde Staten vormden media en entertainment het belangrijkste onderzoeksdomein (25 procent), gevolgd door farmaceutica (21 procent) en consumptiegoederen (13 procent). In Groot-Brittannië wordt de lijst daarentegen aangevoerd door consumptiegoederen (30 procent), gevolgd door overheid en non-profit (14 procent) en telecommunicatie en informatica (10 procent). De sterkste groei werd wereldwijd opgetekend in online analyses en sociale mediaresearch, die een stijging met respectievelijk 8 procent en 5 procent kenden.

Lees Verder

13:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marktonderzoek |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.