25-09-17

PepsiCo en AB InBev grootste Amerikaanse sponsors

PepsiCo heeft het voorbije jaar 360 miljoen dollar uitgegeven aan sponsoring. Daarmee wierp het concern, producent van dranken en snacks, zich op tot de belangrijkste sponsor van de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een rapport van het bureau ESP Properties. Onder meer waren er sponsoringcontracten met het Amerikaanse football, basket en hockey. Anheuser-Busch InBev eindigde op de tweede plaats met een bedrag van meer dan 350 miljoen dollar, dankzij contracten onder meer met het Amerikaanse football en diverse muziekfestivals en andere grote evenementen. Op de derde plaats stond Coca-Cola met 265 miljoen dollar, gevolgd door Nike (260 miljoen dollar).

De top vijf wordt afgerond met een ex-aequo van AT&T en Adidas North America. De rest van de top tien bestaat uit Ford Motor, Toyota, Verizon en General Motors. De top tien bestond uit dezelfde namen als het jaar voordien, hoewel onderling wel een aantal onderlinge verschuivingen werden gemeld. In totaal investeerden deze het voorbije jaar meer 2,2 miljard dollar aan sponsoring. Er wordt op gewezen dat in deze groep slechts vier industriële sectoren - dranken, auto’s, sportkleding en telecommunicatie - zijn vertegenwoordigd. Ook bij de honderd grootste sponsors staat de autosector met elf merken op een eerste plaats, gevolgd door drankenproducenten en banken (negen) en verzekeraars (acht).

De onderzoekers stelden nog vast dat slechts 18 procent van de sponsors zijn budgetten het voorbije jaar heeft opgedreven, terwijl 29 procent minder heeft besteed en 53 procent een status-quo liet optekenen. Opgemerkt wordt ook dat het voorbije jaar slechts een grote verschuiving in de sportsponsoring kon worden opgetekend. Coca-Cola werd immers een officiële partner van de Major League Baseball (MLB) in de plaats van aartsrivaal PepsiCo. Daarnaast moest volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat vooral de National Association for Stock Car Auto Racing (Nascar) het voorbije jaar een aantal grote sponsors - waaronder Kraft Heinz, Clorox, Go Daddy en Scotts - heeft verloren.

Lees Verder

18:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sponsoring |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.