25-09-17

Sociale media zorgen op vakantie voor dubbel gevoel

Sociale media nemen ook in de toeristische industrie steeds meer een belangrijke positie in. Dat blijkt uit een onderzoek van het reisplatform Travelzoo. Vastgesteld werd dat 47 procent van de reizigers erkent dat sociale media een belangrijke pijler is om op vakantie meer ervaringen na te streven. Bovendien kon worden opgetekend dat 30 procent van de ondervraagden de keuze van zijn vakantiebestemming onder meer baseert over verwachtingen rond content voor sociale media die de locatie zou kunnen opleveren. Het onderzoek toont volgens Travelzoo aan dat vele reizigers zich op het kruispunt bevinden van een streven naar ontspanning en de vrees iets te zullen missen.

“Enerzijds wil de reiziger op vakantie zich digitaal loskoppelen, maar anderzijds wordt de nood gevoeld om hun vakantiebelevenissen op sociale media te delen,” betogen de onderzoekers. Uit het onderzoek bleek dat 53 procent van de ondervraagden erkent een druk te voelen om unieke of exotische vakanties te boeken, terwijl 40 procent zich aangezet waant om meer avontuurlijke bestemmingen te kiezen. Daarbij wordt opgemerkt dat avontuur steeds belangrijker wordt voor de reiziger. Vastgesteld werd immers dat 17 procent van de toeristen zich gedwongen voelt zich avontuurlijker op te stellen dan hij in werkelijkheid is, terwijl 34 procent een vakantie zonder avontuurlijke ervaring als verspilde tijd bestempelt.

Vooral jongere generaties streven naar avontuurlijke vakanties. Bij de millennials gaf 24 procent aan op zijn jongste vakantie onvoldoende avontuurlijke ervaringen te hebben kunnen opdoen. Bij Generation X loopt dat aandeel zelfs op tot 29 procent. Tegelijkertijd kan volgens de onderzoekers een streven naar een digitale loskoppeling worden opgetekend. Volgens 50 procent vormt de ontsnapping aan het digitale leven een versterkend effect van de vakantiebeleving. Daarbij wordt vooral geklaagd over een overlast van email (28 procent) en nieuws (27 procent) en een overdreven afhankelijkheid van de telefoon (22 procent).

Relaxatie en culinaire ervaringen vormen met een score van respectievelijk 56 procent en 44 procent de belangrijkste doelstellingen van de reiziger.

Lees Verder

18:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.