27-09-17

Marketeers bezorgd over online merkbeschadiging

Merken tonen een grote bezorgdheid dat hun imago door negatieve associaties in het gedrang zou kunnen worden gebracht. Dat is de conclusie van een onderzoek van de CMO Council en Dow Jones bij meer dan driehonderd marketeers. Daarbij werd vastgesteld dat 78 procent van de ondervraagden aangeeft te geloven dat de reputatie van zijn merk is aangetast door reclame-boodchappen die onbedoeld bij ongepaste online content - teksten, beelden of conversaties - werden geplaatst. Schadelijke associaties hebben volgens 67 procent de percepties over de waarden en kwaliteit van hun merk aangetast, terwijl 50 procent ook een negatieve impact meldde op de affiniteit voor het merk.

De verantwoordelijkheid voor het probleem wordt vaak toegeschreven aan programmatische reclame, die door 63 procent van de ondervraagden wordt gebruikt. Gewezen wordt naar reacties van consumenten, die erkennen dat hun perceptie over een merk verandert wanneer reclame-boodschappen verschijnen op websites die ze niet vertrouwen of die content van twijfelachtige kwaliteit publiceren. Vastgesteld werd dat 63 procent van de consumenten toegeeft op dezelfde reclame positiever te reageren wanneer de communicatie in een vertrouwde media-omgeving kan worden geconsumeerd.

De onderzoekers merken wel op dat de adverteerders inspanningen overwegen om het probleem aan te pakken. Onder meer werd vastgesteld dat 48 procent van de ondervraagde marketeers te kennen geeft richtlijnen voor digitale reclame te zullen ontwikkelen, zodat aan media duidelijk kan worden meegeven onder welke omstandigheden de boodschap al dan niet kan worden gepubliceerd. Verder gaf 37 procent aan dat aan de aankoper van de mediaruimte gevraagd wordt de plaatsing van de reclame beter te beheren en controleren. Ook voerde 32 procent de plaatsing van digitale reclame intern beter te zullen opvolgen, terwijl 24 procent denkt aan een zwarte lijst met ongewenste kanalen.

Lees Verder

18:14 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.