30-09-17

Creatieve beroepen niet bevreesd voor artificiële intelligentie

Marketeers geven toe dat artificiële intelligentie op de arbeidsmarkt slachtoffers zal maken, maar zijn er ook van overtuigd dat creatieve beroepen in belangrijke mate gespaard zullen blijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van The Drum en consulent Sysomos bij een tweehonderdtal marketeers. Er werd immers vastgesteld dat 61 procent van de ondervraagden van mening was dat de integratie van artificiële intelligentie tot banenverlies zal leiden, maar tegelijkertijd zegt 63 procent dat creatieve beroepen bestand zullen zijn tegen de dreiging van deze nieuwe vorming van automatisering. Opgemerkt wordt dat marketeers overtuigd zijn dat creativiteit vooral een menselijke eigenschap zal blijven.

Uit het onderzoek bleek dat 85 procent van de marketeers van mening is dat artificiële intelligentie binnen een periode van vijf jaar in hun sector een belangrijke impact zal hebben. Vastgesteld werd verder dat 51 procent de technologie wil inzetten voor klantendiensten, gevolgd door mediaplanning en het verwerven van strategische informatie (34 procent). Ook wil 62,4 procent in artificiële intelligentie investeren om de productiviteit te verhogen, terwijl 60 procent verwijst naar een grotere efficiëntie. Anderzijds bleek dat slechts 46 procent van de ondervraagden meent een sterk inzicht in de technologie te hebben. Ook werd opgetekend dat 63,1 procent de mogelijkheden van de technologie nog niet heeft onderzocht.

Volgens 25 procent van de ondervraagden zal artificiële intelligentie 20 procent van hun dagelijkse activiteiten overnemen, terwijl 20 procent meent dat de technologie 50 procent van zijn taken zal kunnen opslorpen. Tegelijkertijd moet worden opgetekend dat slechts 1 procent vreest dat 90 procent tot 100 procent van zijn opdracht uiteindelijk zal verdwijnen. “De meeste marketeers zijn van mening dat ze in hun huidige baan ook in de toekomst nog nodig zullen zijn,” benadrukt Sysomos. “Tegelijkertijd wordt aangevoerd dat vooral routinematige, repetitieve en voorspelbare arbeidsplaatsen in het gedrang zullen worden gebracht.”

Lees Verder

11:29 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: artificiële intelligentie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.