02-10-17

Online sector domineert snel Amerikaanse reclamewereld

In de Verenigde Staten is zijn digitale platformen als reclamemedium inmiddels al groter geworden dan televisie, maar over maximaal twee jaar lijkt de online sector in omvang een groter reclamemedium te zijn geworden dan het totale offline aanbod. Dat blijkt uit een rapport van consulent Magna. Geraamd wordt dat offline reclame dit jaar in de Verenigde Staten een omzet van ruim 100 miljard dollar zal laten optekenen. Dat betekent echter een daling met 4,9 procent tegenover vorig jaar. Bij de digitale reclame zou daarentegen dit jaar een omzetgroei met 16 procent tot 84 miljard dollar laten optekenen. Deze trends zullen zich de volgende jaren verder doorzetten, waardoor de marktdominantie naar online media zal overhellen.

Opgemerkt wordt dat het volgende halve decennium offline reclame een verdere gemiddelde inkrimping met 3,7 procent per jaar zal laten optekenen, terwijl de offline sector tijdens diezelfde periode een verdere groei met gemiddeld 9,5 procent zal kunnen melden. “Wanneer op basis van deze vooruitzichten de verdere inkomsten worden berekend, zal de digitale sector over twee jaar een omzet van bijna 101 miljard dollar hebben bereikt, tegenover 93,5 miljard dollar inkomsten voor de offline sector. De grootste terugval bij de offline reclame zal worden opgetekend bij de gedrukte media, die een jaarlijkse inkrimping met 17,2 procent zou boeken.

Nationale reclame zou een gemiddelde achteruitgang met 1,1 procent melden, terwijl bij lokale televisie gewag zou worden gemaakt van een daling met 2,6 procent. Ook radio zou een inkrimping met 4,7 procent laten optekenen. Buitenreclame en cinema zou daarentegen nog een stijging met 2,7 procent kunnen laten optekenen. Verder wordt opgemerkt dat mobiele platformen het voorbije jaar voor de eerste keer de grootste digitale reclamesector zijn geworden en dit jaar 27 procent van de totale Amerikaanse reclamebudgetten zouden vertegenwoordigen. Het volgende halve decennium wordt voor het mobiele medium een gemiddelde groei met 17,4 procent per jaar vooropgesteld.

Over vijf jaar zou de mobiele sector daarmee een omzet van meer dan 110 miljard dollar vertegenwoordigen. Daarmee zou het platform ongeveer de helft van de totale Amerikaanse reclamebestedingen vertegenwoordigen. Sociale media zouden dit jaar met een budget van 22,1 miljard dollar 34,9 procent van de digitale reclamesector vertegenwoordigen. Over vijf jaar zou die omzet zijn opgelopen tot 43 miljard dollar. Daarmee zou de sector bijna één derde van alle digitale reclamebestedingen vertegenwoordigen. Tevens zouden sociale media één vijfde van de totale reclame-budgetten naar zich toetrekken.

Lees Verder

18:21 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.